“Parvus error in principio magnus est in fine”: Thomas Aquinas’s Reinterpretation of the Understanding of Being and Essence as the Basis for the Discovery of the First Cause as Ipsum Esse

Słowa kluczowe: byt, istota, Bóg, Ipsum Esse, dowód, metafizyka

Abstrakt

„Mały błąd na początku wielkim jest na końcu”: Tomaszowa reinterpretacja rozumienia bytu i istoty podstawą odkrycia pierwszej przyczyny jako ipsum esse

W niniejszym artykule autor zwraca uwagę, że Tomasz z Akwinu w swoim  dziełku, noszącym tytuł De ente et essentia, udowodnił, że u podstaw rozumienia świata, człowieka, a w sposób szczególny Boga stoi rozumienie bytu i jego istoty. Gdy popełnimy mały błąd na początku (parvus error in principio) w rozumieniu bytu i jego istoty, to okaże się on wielkim na końcu (magnus in fine). A tym, co jest „na końcu” naszego poznania, jest właśnie odkrycie Pierwszej i Ostatecznej Przyczyny wszechrzeczy, określanej jako Ipsum Esse, Bóg, Absolut, Substancja Najdoskonalsza, od której wszystko zależy, a Ona od nikogo innego.  Zapowiedziane dociekania nad właściwym rozumieniem bytu i jego istoty mają na celu doprowadzić do sformułowania dowodu o konieczności istnienia Bytu jako Pierwszej Przyczyny, która będąc Ipsum Esse, jest źródłem i racją istnienia wszystkich bytów. Bez tych dociekań sam dowód byłby niezrozumiały, a co ważniejsze — byłby czysto aprioryczny (w sensie ontologiczny). Ponadto bez egzystencjalnej koncepcji bytu, którą po raz pierwszy sformułował Tomasz, nie można by dojść do odkrycia Pierwszej Przyczyny, która jako Ipsum Esse jest źródłem istnienia każdego bytu. Ten też problem zdaje się umknął uwadze autora książki Aquinas’s Way to God. The Proof in „De Ente et Essentia”.

Biogram autora

Andrzej Maryniarczyk, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Filozofii

Prof. dr hab. Andrzej Maryniarczyk SDB — profesor filozofii w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, kierownik Katedry Metafizyki

Bibliografia

Aristotle. Categories. Translated by E. M. Edghill. Adelaide: University of Adelaide Library, 2015. Text online: https://ebooks.adelaide.edu.au/a/aristotle/categories/. Accessed August 11th, 2019.

Aristotle. Metaphysics. Translated by W.D. Ross. Adelaide: University of Adelaide Library, 2000. Text online: https://ebooks.adelaide.edu.au/a/aristotle/metaphysics/book4.html. Accessed August 11th, 2019].

Kerr, Gaven, O.P. Aquinas’s Way to God. The Proof in “De Ente et Essentia. Oxford: Oxford University Press, 2015.

Krąpiec, Mieczysław A. Metafizyka. Zarys teorii bytu [Metaphysics: An outline of the theory of being]. Lublin: TN KUL, 1978.

Maryniarczyk, Andrzej. Dlaczego stworzenie „ex nihilo” [Why Creation ex nihilo?]. Lublin: PTTA, 2018.

Seńko, Władysław. “Wstęp [Introduction].” In Thomas Aquinas. Byt i istota [Being and Essence]. Translated and commented by Władysław Seńko, 13–24. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2009.

Thomas Aquinas, On Being and Essence. Translated by Armand A. Maurer. Toronto, Canada: Pontifical Institute of Mediaeval Studies, 1965. Full text online: https://dhspriory.org/thomas/DeEnte&Essentia.htm. Accessed August 11th 2019.

Thomas Aquinas. Summa Contra Gentiles. Taurini: Ex Officina Libraria Marietti, 1967.

Tomasz Sutton [Thomas of Sutton]. De esse et essentia. Translated by Piotr Kordula. Introdustion by Dawid Lipski. Warszawa: Wydawnictwo von borowiecky, 2018.

Tomasz z Akwinu, św. [Thomas Aquinas, St.]. O bycie i istocie [On being and essence]. Translated by Mieczysław A. Krąpiec. Lublin: RW KUL, 1994.

Opublikowane
2019-12-23
Dział
Artykuły