Agnostos Theos: Relacja między nieskończonością a niepoznawalnością Boga w doktrynach medioplatoników

Słowa kluczowe: niepoznawalność Boga, nieskończoność Boga, transcendencja Boga, Platon, medioplatonizm, filozofia patrystyczna, wpływy filozoficzne na doktrynę chrześcijańską, chrześcijańskie wpływy na grecką filozofię

Abstrakt

W czasach poprzedzających powstanie neoplatonizmu (I-III wiek przed Chr.) filozofowie zwani dziś medioplatonikami snuli rozbudowaną refleksję na temat możliwości poznania Boga oraz dróg prowadzących do zdobycia wiedzy o tym, co transcendentne. Zgodnie ze słowami Platona: „Znaleźć Twórcę i Ojca tego wszechświata jest rzeczą trudną, lecz znalazłszy Go, jest niemożliwe opowiadać o Nim wszystkim” (Plato, Timaeus 28c) medioplatonicy uważali, że Bóg, którego utożsamiali niekiedy z platońskim Jednem i Dobrem, jest poznawalny, lecz niewyrażalny. Choć poznaniu Boga towarzyszy trud związany z procesem intelektualnego i etycznego doskonalenia się, a to, co poznane w tym procesie, jest niemożliwe do wypowiedzenia w ludzkim języku, to jednak wiedza o Bogu i upodobnienie się do Niego jest celem wszelkiej filozofii platońskiej. Do podobnych wniosków dochodzili myśliciele żydowscy i chrześcijańscy tworzący w tym samym czasie, tacy jak Filon z Aleksandrii, Klemens z Aleksandrii czy Orygenes, zaliczani niekiedy również do grona filozofów medioplatońskich. W odróżnieniu od swych pogańskich kolegów, uważali oni jednak, że proces poznawania Boga przez człowieka będzie trwał w nieskończoność, a skończony ludzki umysł nigdy nie będzie w stanie objąć w zupełności tego, co nieskończone. Za nieskończoną bowiem uznawali istotę i moc Boga. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie związku między nieskończonością a niepoznawalnością Boga, a zarazem wskazanie na różnice w tezach stawianych w tej kwestii przez medioplatoników pogańskich i tych, którzy przyjmowali Objawienie judeo-chrześcijańskie.

Biogram autora

Damian Mrugalski, Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów

Dr Damian Mrugalski OP — wykładowca patrologii, filozofii starożytnej i języka greckiego w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym Polskiej Prowincji Dominikanów; adres do korespondencji: ul. Stolarska 12, 31-043 Kraków

Bibliografia

Abbate, Michele. 2002. „Non-dicibilità del «Primo Dio» e via remotionis nel cap. X del Didaskalikos”. W: Francesca Calabi (red.). Arrhetos Theos. L’ineffabilità del primo principio nel medio platonismo, 54–75. Pisa: Edizioni ETS.

Alkinous. 2008. Wykład nauk Platona (Didaskalikos). Przełożył Kazimierz Pawłowski. Kraków: WAM.

Calabi, Francesca (red.). 2002. Arrhetos Theos. L’ineffabilità del primo principio nel medio platonismo. Pisa: Edizioni ETS.

Calabi, Francesca. 2008. „Unknowability of God”. W: Francesca Calabi (red.). God’s Acting, Man’s Acting. Tradition and Philosophy in Philo of Alexandria, 39–56. Leiden: Brill.

Choufrine, Arkadi. 2002. Gnosis, Theophany, Theosis. Studies in Clement of Alexandria’s Appropriation of His Background. New York: Peter Lang Publishing.

Crouzel, Henri. 1956. Théologie de l’image de Dieu chez Origène. Paris: Aubier.

Daniélou, Jean. 1948. Origène. Paris: La Table Ronde.

Daniélou, Jean. 1961. Message évangélique et culture hellénistique aux IIe et IIIe siècles. Tournai: Desclée et Cie.

Dillon, John. 1996. The Middle Platonists: 80 B.C. to A.D. 220. Ithaca: Cornell University Press.

Dillon, John. 2002. „Commentary”. W: Alcinous. The Handbook of Platonism. Przeżył John Dillon. Oxford: Clarendon Press, 49–211.

Ferrari, Franco. 2002. „La trascendenza razionale: Il principio secondo Plutarco”. W: Francesca Calabi (red.). Arrhetos Theos. L’ineffabilità del primo principio nel medio platonismo, 77–91. Pisa: Edizioni ETS.

Ferrari, Franco. 2012. „L’esegesi medioplatonica del Timeo: metodi, finalità, risultati”. W: Francesco Celia i Angela Ulacco (red.). Il Timeo. Esegesi greche, arabe, latine, 81–131. Pisa: Pisa University Press.

Festugière, André-Jean. 1954. La Révélation d’Hermès Trismégiste. T. 4: Le Dieu inconnu et la Gnose. Paris: J. Gabalda et Cie.

Gerson, Lloyd. 2013. From Plato to Platonism. Ithaca, London: Cornell University Press. DOI: 10.1017/S0009840X14002303.

Hägg, Henny Fiska. 2006. Clement of Alexandria and the Beginnings of Christian Apophaticism. Oxford: Oxford University Press.

Klemens Aleksandryjski. 1994a. Kobierce zapisków filozoficznych dotyczących prawdziwej wiedzy. Przełożyła Janina Niemirska-Pliszczyńska. T. 1. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Klemens Aleksandryjski. 1994b. Kobierce zapisków filozoficznych dotyczących prawdziwej wiedzy. Przełożyła Janina Niemirska-Pliszczyńska. T. 2. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Klibengajtis, Thomas. 2006. „Alkinous nie Albinus autorem Didaskalikosa. Prezentacja aktualnego stanu badań nad niektórymi aspektami historiografii Średniego Platonizmu”. Kwartalnik Filozoficzny 4: 5–18.

LCL = Goold, George Patrick (red.). 1981–1999. Philo in Ten Volumes. Loeb Classical Library. Cambridge, London: Harvard University Press.

Lelli, Emanuele, i Giuliano Pisani (red.). 2017. Plutarco. Tutti i Moralia. Prima traduzione italiana completa. Testo greco a fronte. Milano: Bompiani.

Liddell, Henry George, Robert Scott. 1996. A Greek-English Lexicon. Oxford: Clarendon Press.

Lilla, Salvatore. 1971. Clement of Alexandria. A Study in Christian Platonism and Gnosticism. Oxford: Oxford University Press.

Lilla, Salvatore. 1992. Introduzione al Medio platonismo. Roma: Istituto Patristico Augustinianum.

Merki, Humbert. 1952. Homoiosis Theo. Von der platonischen Angleichung an Gott zur Gottähnlichkeit bei Gregor von Nyssa. Freiburg: Paulus Verlag.

Mortley, Raoul. 1986. From Word to Silence. T. 2: The Way of Negation, Christian and Greek. Bonn: Hanstein.

Mrugalski, Damian. 2013. Il Dio trascendente nella filosofia alessandrina giudaica e cristiana. Filone e Clemente. Roma: Angelicum Univeristy Press.

Mrugalski, Damian. 2017a. „Nieskończoność Boga u Orygenesa: Przyczyna wielkiego nieporozumienia”. Vox Patrum 67: 437–475.

Mrugalski, Damian. 2017b. „Metamorfozy Platońskiej „metafory słońca” (Respublica 509b) w hetero- i ortodoksyjnej teologii (I-III w.): Gnostycyzm, Klemens z Aleksandrii i Orygenes”. Vox Patrum 68: 21–58.

Mrugalski, Damian. 2017c. „Nieskończoność Boga u Nowacjana: Prawdopodobne źródła greckie”. Przegląd Tomistyczny 23: 147–181.

Mrugalski, Damian. 2018. „Potentia Dei absoluta et potentia Dei ordinata u Orygenesa? Nowa próba wyjaśnienia kontrowersyjnych fragmentów De principiis”. Vox Patrum 69: 493–526.

Mrugalski, Damian. 2019. „Stwarzanie wieczne i poza czasem. Filozoficzne źródła koncepcji generatio aeterna Orygenesa”. Verbum Vitae 35: 373–418. DOI: 10.31743/vv.1932.

Norden, Eduard. 1913. Agnostos Theos. Untersuchungen zur Formengeschichte religiöser Rede. Leipzig, Berlin: Teubner.

Orygenes. 1986. Przeciw Celsusowi. Przełożył Stanisław Kalinkowski. Warszawa: ATK.

Orygenes. 1996. O zasadach. Przełożył Stanisław Kalinkowski. Kraków: WAM.

Orygenes. 2005. Komentarz do Ewangelii według Św. Jana. Przełożył Stanisław Kalinkowski. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Orygenes. 2016. Homilie o Księdze Liczb. Przełożył Stanisław Kalinkowski. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Osmański, Marek. 2007. Filona z Aleksandrii etyka upodabniania się do Boga. Lublin: Wydawnictwo KUL 2007.

Pawłowski, Kazimierz. 1993. „Platoński ideał mędrca w De Platone et eius dogmate Apulejusza z Madaury. Doktryna Homoiosis theo”. Przegląd Religioznawczy 169: 3–11.

Pawłowski, Kazimierz. 2008. „Najważniejsze zagadnienia filozoficzne w Didaskalikos”. W: Alkinous. Wykład nauk Platona (Didaskalikos). Przełożył Kazimierz Pawłowski, 15–127. Kraków: Wydawnictwo WAM.

Pawłowski, Kazimierz. 2016. „Odkrycie niecielesności i nadprzyrodzoności w filozofii średnioplatońskiej i jego egzystencjalne konsekwencje”. Filozofia Chrześcijańska 13: 77–95. DOI: 10.14746/fc.2016.13.05.

Reale, Giovanni. 1999. Historia filozofii starożytnej. T. 4: Szkoły epoki cesarstwa. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Reale, Giovanni. 2010. Per una nuova interpretazione di Platone alla luce delle „dottrine non scritte”, Milano: Bompiani.

Richard, Marie-Dominique. 2005. L’enseignement oral de Platon. Une nouvelle interprétation du platonisme. Paris: Cerf.

SVF = Von Arnim, Hans (red.). 1903–1905. Stoicorum Veterum Fragmenta. vol. I-III. Leipzig: Teubner.

Szlezák, Thomas Alexsander. 2005. O nowej interpretacji platońskich dialogów. Przełożył Piotr Domański. Kęty: Antyk.

Torri, Paolo. 2017. Homoiōsis Theōi. A Study of the Telos in Middle Platonism. https://air.unimi.it/ retrieve/handle/2434/497472/837139/phd_unimi_R10473.pdf. DOI: 10.13130/torri-paolo_ phd 2017-05-03.

Vimercati, Emmanuele (red.). 2015. Medioplatonici. Opere, frammenti, testimonianze. Testi greci e latini a fronte. Milano: Bompiani.

Whittaker, John. 1969. „Neopythagoreanism and Negative Theology”. Symbolae Osloenses. 44: 109–125.

Opublikowane
2019-09-30
Dział
Artykuły