Racje wewnętrzne i zewnętrzne (przeł. Tomasz Żuradzki)

Słowa kluczowe: Bernard Williams; normatywność; racje działania; internalizm; David Hume

Abstrakt

Tekst pierwotnie ukazał się w książce: Ross Harrison (red.), Rational Action (Cambridge: Cambridge University Press, 1980), 17–28. Podstawa tłumaczenia: Bernard Williams, „Internal and External Reasons”, w: Moral Luck: Philosophical Papers 1973-1980 (Cambridge: Cambridge University Press,  1981), s. 101–113. © Cambridge University Press 1979, translated with permission.

Artykuł, opublikowany po raz pierwszy w 1979 r., jest jednym z najczęściej cytowanych tekstów filozoficznych z drugiej połowy XX wieku. Tekst Bernarda Williamsa zainicjował kilka ważnych debat, toczących się do dziś w etyce i filozofii działania. Zaproponowana przez niego interpretacja pojęcia racji działania jest, z jednej strony, niezwykle wpływowa, ale z drugiej bardzo niejednoznaczna i często krytykowana. Williams broni stanowiska, które z czasem zaczęto określać jako internalizm racji: pewne względy są racjami działania dla danego podmiotu tylko wtedy, gdy mają ścisły związek z „subiektywnym układem motywacyjnym” tego podmiotu, czyli z jakimiś aspektami jego psychiki, charakteru, celów, pragnień, planów, relacji z innymi itd. Stwierdzenie, że ktoś ma rację, by coś zrobić (a jeśli uznajemy, że jest to racja przeważająca — to, że powinien to coś zrobić), znaczy więc wedle tego stanowiska tyle, że ten ktoś jest w stanie być motywowany, by to coś zrobić. W przeciwieństwie do tego stanowisko określane obecnie jako eksternalizm racji głosi, że pewne względy mogą być racjami działania dla danego podmiotu także wtedy, gdy odwołują się do niezależnych od jego układu motywacyjnego własności świata. Williams wychodzi od modelu działania nawiązującego do koncepcji Hume’owskiej, następnie przedstawia jego bardziej rozbudowaną wersję, omawia rolę namysłu, naturę potrzeb, a także przedstawia argument za internalizmem racji, określany jako argument z wyjaśniania działania. Głosi on, że nawet gdyby istniały zewnętrzne racje działania, niezwiązane z subiektywnym układem motywacyjnym danego podmiotu, to odwołanie się do nich nie byłoby w stanie wyjaśnić, dlaczego dany podmiot postąpił tak, a nie inaczej, gdyż „nic nie jest w stanie wyjaśnić (zamierzonych) działań podmiotu za wyjątkiem czegoś, co motywuje go działania”. Rozważania na temat tego argumentu są dla Williamsa okazją m.in. do przedstawienia własnej interpretacji głośnej tezy Davida Hume’a, głoszącej, że rozum nie może być źródłem motywacji do działania.

Biogram autora

Bernard Williams

Prof. Bernard Williams (1929–2003) — brytyjski etyk i filozof, wykładał m.in. na uniwersytetach w Cambridge, Oksfordzie, Kalifornijskim w Berkeley. Autor m.in.: Problems of the Self (1973), Utilitarianism: For and Against (1973 – wraz z J.J.C. Smartem), Ethics and The Limits of Philosophy (1985), Shame and Necessity (1993). W języku polskim ukazały się: Ile wolności powinna mieć wola (1999), Moralność. Wprowadzenie do etyki (2001).

Opublikowane
2019-04-01
Dział
Tłumaczenia