Klasyczny i współczesny hylemorfizm a dusza ludzka

Słowa kluczowe: dusza ludzka; hylemorfizm analityczny; hylemorfizm klasyczny; intelektualne władze duszy ludzkiej; William Jaworski

Abstrakt

Hylemorfizm i związane z nim pojęcie duszy ludzkiej, rozumianej jako forma substancjalna bytu ludzkiego, są zwykle wspierane i komentowane przez przedstawicieli tradycji arystotelesowsko-tomistycznej zarówno w jej klasycznym, jak i współczesnym (analitycznym) ujęciu. Jednocześnie hylemorfizm zyskał w ostatnim czasie grupę nowych zwolenników wywodzących się spośród metafizyków analitycznych, niezwiązanych z myślą klasyczną. Niniejszy artykuł jest przede wszystkim próbą odpowiedzi na pytanie o relację nowych, czysto analitycznych wersji hylemorfizmu do jego klasycznej definicji. Podejmuje także kwestię zastosowania tych samych wersji hylemorfizmu w debacie na temat relacji umysł-ciało oraz ich ewentualnego odniesienia do pojęcia duszy ludzkiej. Wydaje się, że mereologiczna oraz strukturalistyczna reinterpretacja przyczyn materialnej i formalnej (ta druga bywa także rozumiana jako część całości, niekompletny byt lub substancja, nadrzędna moc lub dyspozycja jednocząca pozostałe moce bytu złożonego czy też zasada re-identyfikująca jego elementy składowe) w znaczący sposób odbiega od klasycznego hylemorfizmu. Co więcej, sugestia Williama Jaworskiego — argumentującego na rzecz nowego hylemorfizmu w debacie nad relacją umysł-ciało — aby zdefiniować fenomen umysłu jako „ustrukturalizowane manifestacje mocy” części składowych organizmu ludzkiego, rodzi poważne wątpliwości natury metafizycznej, nie pozostawiając także miejsca dla koncepcji duszy w jej klasycznym ujęciu. Mając wszystko to na uwadze, należy jednocześnie docenić starania zwolenników nowego hylemorfizmu analitycznego w poszukiwaniu alternatywy dla skrajnych stanowisk dualizmu (substancjalnego bądź przypadłościowego) oraz materializmu (eliminacyjnego bądź tożsamościowego) we współczesnej debacie dotyczącej problemu relacji umysł-ciało.

Bibliografia

Barnes, Gordon P. 2003. „The Paradoxes of Hylomorphism”. The Review of Metaphysics vol. 56, no. 3: 501–23.

Bobik, Joseph. 1998. Aquinas on Matter and Form and the Elements: A Translation and Interpretation of the De Principiis Naturae and the De Mixtione Elementorum of St. Thomas Aquinas. Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press.

Bostock, David. 2006. Space, Time, Matter, and Form: Essays on Aristotle’s Physics. Oxford, New York: Oxford University Press.

Brower, Jeffrey E. 2014. Aquinas’s Ontology of the Material World: Change, Hylomorphism, and Material Objects. New York: Oxford University Press.

Charlton, William. 1983. “Did Aristotle Believe in Prime Matter?” W Aristotle, Physics: Books I and II, Translated with Introductions and Notes by W. Charlton, 129–145. Oxford: Clarendon Press.

Cohen, Sheldon M. 1996. Aristotle on Nature and Incomplete Substance. Cambridge: Cambridge University Press.

Decaen, Christopher. 2000. “Elemental Virtual Presence in St. Thomas”. The Thomist vol. 64, no. 2: 271–300.

Feser, Edward. 2014. Scholastic Metaphysics: A Contemporary Introduction. Heusenstamm: Editiones Scholasticae.

Fine, Kit. 1999. „Things and Their Parts”. Midwest Studies in Philosophy vol. 23, no. 1: 61–74.

Heil, John. 2013. Philosophy of Mind: A Contemporary Introduction. New York and London: Routledge.

Jaworski, William. 2011. Philosophy of Mind: A Comprehensive Introduction. Oxford: John Wiley & Sons.

Jaworski, William. 2013. Powers, Structures, and Minds. In Ruth Groff i John Greco (eds.). Powers and Capacities in Philosophy: The New Aristotelianism, 145–71. New York: Routledge.

Jaworski, William. 2016. Structure and the Metaphysics of Mind: How Hylomorphism Solves the Mind-Body Problem. Oxford: Oxford University Press.

Johnston, Mark. 2006 „Hylomorphism”. Journal of Philosophy vol. 103, no. 12: 652–198.

Kenny, Anthony. 1993. Aquinas on Mind. London, New York: Routledge.

King, Hugh R. 1956. “Aristotle Without Prima Materia.” Journal of the History of Ideas vol. 17: 370–389.

Koslicki, Kathrin. 2006. “Aristotle’s Mereology and the Status of Form”. Journal of Philosophy vol. 103, no. 12: 715–736.

Koslicki, Kathrin. 2010. The Structure of Objects. Oxford University Press.

Loux, Michael J. 2014. „Aristotle’s Hylomorphism”. W Daniel D. Novotný i Lukáš Novák (eds.). Neo-Aristotelian Perspectives in Metaphysics, 138–163. New York: Routledge.

Lowe, Edward Jonathan. 2011. „A Neo-Aristotelian Substance Ontology: Neither Relational Nor Constituent”. W Tuomas E. Tahko (ed.). Contemporary Aristotelian Metaphysics, 229–48. Cambridge: Cambridge University Press.

Madden, James D. 2013. Mind, Matter, and Nature: A Thomistic Proposal for the Philosophy of Mind. Washington, D.C.: CUA Press.

Marmodoro, Anna. 2013. „Aristotle’s Hylomorphism Without Reconditioning”. Philosophical Inquiry vol. 37, no. 1–2: 5–22.

Oderberg, David S. 2007. Real Essentialism. New York: Routledge.

Piwowarczyk, Marek. 2015. Podmiot i własności. Analiza podstawowej struktury przedmiotu. Lublin: KUL.

Rea, Michael C. 2011. “Hylomorphism Reconditioned.” Philosophical Perspectives vol. 25, no. 1: 341–358.

Robinson, H. M. 1974. “Prime Matter in Aristotle.” Phronesis vol. 19, no. 2: 168–88.

Shanley, Brian J. 2017. Tradycja Tomistyczna, tł. Ryszard Mordarski. Poznań: W Drodze.

Shields, Christopher, & Robert Pasnau. 2016. The Philosophy of Aquinas. 2nd ed. New York: Oxford University Press.

Solmsen, Friedrich. 1958. “Aristotle and Prime Matter: A Reply to Hugh R. King.” Journal of the History of Ideas vol. 19, no. 2: 243–252.

Wippel, John F. 2000. The Metaphysical Thought of Thomas Aquinas: From Finite Being to Uncreated Being. Washington D.C.: Catholic University of America Press.

Opublikowane
2019-04-01
Dział
Artykuły