Problem odpowiedzialności za przypadkowe skutki działania

Słowa kluczowe: działanie; podmiot działania; skutki działania; skutki niedobrowolne; odpowiedzialność; natura działającego podmiotu; podmiotowa tożsamość; relacja przyczynowa

Abstrakt

W artykule bronię tezy, że podmiot, który spowodował niezamierzoną stratę, powinien wziąć za nią odpowiedzialność. Odpowiedzialność ta nie jest wynikiem zaciągniętej przez podmiot winy, nie jest także wyłącznie wyrazem jego wrażliwości na cudzą krzywdę, ale ma swoje obiektywne racje. Działający człowiek doświadcza jedności swojej podmiotowości zarówno wtedy, gdy jest dobrowolnym sprawcą działania, jak i wtedy, gdy działanie to przyczynia się do zaistnienia przypadkowych skutków. Podmiot bowiem jest nie tylko autonomicznym sprawcą, ale także kimś, kto przez konstytuującą go cielesność jest podatny na wpływ rozmaitych czynników przypadkowych, nieprzewidzianych. Aby zachować swoją integralność, podmiot zobowiązany jest do uznania swojej relacji do spowodowanej krzywdy. Racje wzięcia odpowiedzialności za przypadkowe skutki działania odwołują się nie tylko do struktury podmiotu, ale także do samego działania i jego relacji do działającego. Zagadnienia te zostały podjęte w dwóch pierwszych paragrafach artykułu. Ostatnia część artykułu prezentuje istotę obowiązku wzięcia odpowiedzialności za spowodowaną stratę. Taka odpowiedzialność nie zależy od tego, co bezpośrednio leżało w zakresie sprawczości podmiotu, ale dotyczy tego, co należy do półcienia tejże sprawczości. Podmiot poprzez akt woli może uczynić siebie odpowiedzialnym za to, co się stało. Akt wzięcia odpowiedzialności obejmuje takie zachowania, jak wyjaśnienie, przeprosiny, pomoc. 

Bibliografia

Enoch, David. 2012. „Being Responsible, Taking Responsability, and Penumbral Agency”. W: Luck, Value, and Commitment, red. Ulrike Heuer i Gerald Lang, 95–132. Oxford: Oxford University Press.

Filek, Jacek. 2003. Filozofia odpowiedzialności XX wieku. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.

Greenspan, P[aricia] S. 1983. Practical Guilt. Moral Dilemmas, Emotion, and Social Norms. New York, Oxford: Oxford University Press.

Husserl, Edmund. 1982. Medytacje kartezjańskie. Przełożył Andrzej Wajs. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Ingarden, Roman. 1973. „O odpowiedzialności i jej podstawach ontycznych”. W: Idem. Książeczka o człowieku, 77–184. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Jensen, Henning. 1991. „Morality and Luck”. W: Moral Luck, red. Daniel Statman, 131–140. Albany: State University of New York Press.

Judycki, Stanisław. 2004. Świadomość i pamięć. Uzasadnienie dualizmu antropologicznego. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Juros, Henryk, i Tadeusz Styczeń. 1973. „Moralny akt ludzki”. W: Encyklopedia Katolicka. T. 1. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Kant, Immanuel. 1957. Krytyka czystego rozumu. T. II. Przełożył Roman Ingarden. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Krąpiec, Mieczysław. 1983. „Decyzja — bytem moralnym”. Roczniki Filozoficzne 31, z. 2: 47–65.

MacIntyre, Alasdair. 1996. Dziedzictwo cnoty. Przełożył Adam Chmielewski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

MacIntyre, Alasdair. 2009. „Struktury społeczne i ich zagrożenia dla moralnej sprawczości”, przeł. Adam Chmielewski, w: idem, Etyka i polityka, red. naukowa Adam Chmielewski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nagel, Thomas. 1997. „Traf w życiu moralnym”. W: Idem. Pytania ostateczne. Przełożył Adam Romaniuk. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Rescher, Nicholas. 1991. „Moral luck”. W: Moral Luck, red. Daniel Statman, 141–166. Albany: State University of New York Press.

Ricoeur, Paul. 2003. O sobie samym jako innym. Przełożył Bogdan Chełstowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Spaemann, Robert. 1996. „Czyn a piękne życie. O pojęciu natury czynu”. Przełożył Jarosław Merecki. Ethos 9, nr 1–2 (33–34): 31–41.

Stępień, Antoni B. 2001. „W poszukiwaniu istoty człowieka (Z fenomenologii i metafizyki ludzkiego bytu)”. W: Idem. Studia i szkice filozoficzne. Część II. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Tischner, Józef. 1971. Aksjologiczne podstawy doświadczenia „ja” jako całości cielesno- przestrzennej. (Logos i ethos, Rozprawy filozoficzne). Kraków: Polskie Towarzystwo Teologiczne.

Walker, Margaret U. 1991. „Moral Luck and the Virtues of Impure Agency”. W: Moral Luck, red. Daniel Statman, 235–250. Albany: State University of New York Press.

Williams, Bernard. 1991. „Postscript”. W: Moral Luck, red. Daniel Statman, 251–258. Albany: State University of New York Press, 1991.

Williams, Bernard. 1999a. „Działania dobrowolne i odpowiedzialne podmioty”. W: Ile wolności powinna mieć wola? I inne eseje z filozofii moralnej. Przełożyli Tadeusz Baszniak, Tomasz Duliński i Michał Szczubiałka, 197–214. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Williams, Bernard. 1999b. „Traf moralny”. W: Ile wolności powinna mieć wola? I inne eseje z filozofii moralnej. Przełożyli Tadeusz Baszniak, Tomasz Duliński i Michał Szczubiałka, 215–238. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Wojtyła, Karol. 1994. „Osoba i czyn”. W: Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Wolf, Susan. 2001. „The Moral of Moral Luck”. Philosophic Exchange. 31, issue 1: 4–19.

Woroniecki, Jacek. 1986. Katolicka etyka wychowawcza. T. I: Etyka ogólna. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Opublikowane
2019-06-29
Dział
Artykuły