O etyce na czasy współczesne

Słowa kluczowe: koncepcja etyki, etyka chrześcijańska, epoka postchrześcijańska

Abstrakt

Artykuł odnosi się do książki Sebastiana Gałeckiego Etyka chrześcijańska dla postchrześcijańskiej epoki, w której autor proponuje koncepcję takiej etyki, opartej na chrześcijańskim fundamencie. W swoim rdzeniu jest to dzieło metaetyczne, dla którego pierwowzorem i inspiracją były ujęcia etyki Johna Henry’ego Newmana, Alasdaira MacIntyre’a oraz Johna Finnisa. Poszerzając horyzont badawczy książki Gałeckiego, należy zauważyć, że wszelkie systemy etyczne są jakimś wyzwaniem dla współczesnych, nie tylko bowiem etyka, lecz każda nauka pojmowania klasycznie jako theoria ma dla życia praktycznego jedynie moc motywacyjną, a w życiu społecznym oddziałuje, jeśli zostanie przełożona na rzetelną popularyzację i skuteczne jej krzewienie. Przydawka „chrześcijańska” jedynie dookreśla określoną etykę, determinuje ją w określony sposób, lecz jej nie modyfikuje. Tym samym etyka chrześcijańska jest propozycją nie tylko dla konkretnego życia indywidualnego i społecznego, lecz także dla teoretycznej dyskusji etycznej. Współcześnie, w epoce nazwanej postchrześcijańską, w takiej dyskusji istotne znaczenie ma pluralizm argumentacyjny. Ma on swój fundament w tym, że fenomen moralności jest zawsze ujmowany w bogactwie jego aspektów, choć często niektóre z nich są niesłusznie absolutyzowane. 

Biogram autora

Jan Krokos, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

Ks. prof. dr hab. Jan Krokos — Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (UKSW), Instytut Filozofii, Katedra Teorii Poznania

Bibliografia

Dąmbska, Izydora. 1991. „Z semantyki przymiotników”. W: Prace z pragmatyki, semantyki i metodologii semiotyki, red. Jerzy Pelc, 1–9. Wrocław: Ossolineum.

Ingarden, Roman. 1972. „O dyskusji owocnej słów kilka”. W: Roman Ingarden, Książeczka o człowieku, 185–190. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Kamiński, Stanisław. 1989a. „Metodologiczne typy etyki”, W: Stanisław Kamiński. Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii klasycznej, 307-319. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Kamiński, Stanisław. 1989b. „O metodologicznej autonomii etyki”, W: Stanisław Kamiński. Jak filozofować? Studia z metodologii filozofii klasycznej, 321–330. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Krokos, Jan. 2017. „Racjonalność chrześcijaństwa”, W: Filozofia Boga, red. Stanisław Janeczek i Anna Starościc, 643–660. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Stępień, Antoni B. 2001. Wstęp do filozofii. Wyd. 4. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Styczeń, Tadeusz. 1980. Etyka niezależna? Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Szałata, Kazimierz. 2004. Filozofia chrześcijańska. Na marginesie wielkiej debaty od encykliki Aeterni Patris do Fides et ratio. Warszawa: Fundacja Polska Raoula Follereau.

Wojtyła, Karol. 1994. Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, red. Tadeusz Styczeń, Wojciech Chudy, Jerzy W. Gałkowski, Adam Rodziński, Andrzej Szostek. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.

Opublikowane
2022-09-30
Dział
Dyskusje