Jak wiele powinniśmy poświęcać dla innych? Obowiązki pomocy potrzebującym w ujęciu Tomasza z Akwinu
Abstrakt
Przedmiotem tego artykułu jest zakres i charakter obowiązków, które w ujęciu Tomasza z Akwinu należą do szczególnej podklasy aktów dobroczynności lub czynienia dobra, noszącej u niego nazwę eleemosyna. Tłumacząc ten termin przez „pomoc potrzebującym” lub „pomoc w potrzebie”, biorę pod rozwagę pytanie, w jakich okolicznościach udzielanie tej pomocy jest według Tomasza działaniem obowiązkowym, a w jakich tylko zalecanym lub nawet niewłaściwym. W szczególności staram się ustalić, jak wiele z naszego osobistego dobra (majątku, komfortu lub wolnego czasu) jego etyczna teoria każe nam przeznaczać na wspieranie innych, nawet przy założeniu, że oni tego wsparcia potrzebują.
Bibliografia
Finnis, John. 2020. „Aquinas’ Moral, Political, and Legal Philosophy”. W: The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2020 Edition), red. Edward N. Zalta. https://plato.stanford.edu/archives/sum2020/entries/aquinas-moral-political.
Miller, Richard W. 2004. „Beneficence, Duty, and Distance”. Philosophy and Public Affairs 32:357–83.
Murphy, Liam B. 1993. „The Demands of Beneficence”. Philosophy and Public Affairs 22:267–92.
Scanlon, Thomas. 1998. What We Owe to Each Other. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press.
Singer, Peter. 1972. „Famine, Affluence, and Morality”. Philosophy and Public Affairs 1 (3): 229–43.
Smith, Patricia. 1990. „The Duty to Rescue and the Slippery Slope Problem”. Social Theory and Practice 16 (1): 19–41.
Copyright (c) 2022 Roczniki Filozoficzne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.