Boska przyczynowość a analogia
Abstrakt
Według Quentina Smitha Bóg jako przyczyna istnienia świata jest logicznie niespójny z wszystkimi znanymi definicjami przyczynowości, a zatem logicznie niemożliwy. Na przykład Bóg filozofów nie mógłby stworzyć świata ani w sensie dosłownym, ani w sensie analogicznym. Smith broni tej tezy odwołując się do typowych poglądów na temat natury „przyczyny”, i twierdzi, że ta obrona jest udana. W odpowiedzi autor przedstawia własną koncepcję przyczynowości Boskiej i próbuję pokazać, że Smithowi nie udało się dowieść, iż relacja Boga do świata nie ma charakteru przyczynowego. Autor argumentuje ponadto, że lepiej jest rozważać osobno poszczególne Boskie moce i doskonałości, ponieważ zawierają one w sobie pomieszanie dosłowności i analogiczności.
Bibliografia
Helm, Paul. 1998. “Time and Trinity.” In Questions of Time and Tense, ed. Robin Le Poidevin, 251–64. Oxford: Clarendon Press.
Lewis, David. 1987. Philosophical Papers. Vol. 2. Oxford: Oxford University Press.
Smith, Quentin. Spring 1996. “Causation and the Logical Impossibility of a Divine Cause.” Philosophical Topics 21 (1): 169–91.
Swinburne, Richard. The Existence of God. Oxford: Clarendon Press, 1979.
Copyright (c) 2022 Roczniki Filozoficzne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.