Boska przyczynowość a analogia

  • Paul Helm King’s College, London, England, Prof. Emeritus
Słowa kluczowe: Bóg, przyczynowość, analogia, Quentin Smith

Abstrakt

Według Quentina Smitha Bóg jako przyczyna istnienia świata jest logicznie niespójny z wszystkimi znanymi definicjami przyczynowości, a zatem logicznie niemożliwy. Na przykład Bóg filozofów nie mógłby stworzyć świata ani w sensie dosłownym, ani w sensie analogicznym. Smith broni tej tezy odwołując się do typowych poglądów na temat natury „przyczyny”, i twierdzi, że ta obrona jest udana. W odpowiedzi autor przedstawia własną koncepcję przyczynowości Boskiej i próbuję pokazać, że Smithowi nie udało się dowieść, iż relacja Boga do świata nie ma charakteru przyczynowego. Autor argumentuje ponadto, że lepiej jest rozważać osobno poszczególne Boskie moce i doskonałości, ponieważ zawierają one w sobie pomieszanie dosłowności i analogiczności.

Bibliografia

Helm, Paul. 1998. “Time and Trinity.” In Questions of Time and Tense, ed. Robin Le Poidevin, 251–64. Oxford: Clarendon Press.

Lewis, David. 1987. Philosophical Papers. Vol. 2. Oxford: Oxford University Press.

Smith, Quentin. Spring 1996. “Causation and the Logical Impossibility of a Divine Cause.” Philosophical Topics 21 (1): 169–91.

Swinburne, Richard. The Existence of God. Oxford: Clarendon Press, 1979.

Opublikowane
2022-03-31
Dział
Artykuły