O rzeczywistej i nieuchronnej idolatryczności religii — odpowiedź polemistom

Słowa kluczowe: religia, idolatria, Bóg, akt czci, kultura

Abstrakt

Krytyka tez zwartych w mojej książce Religia jako idolatria, przedstawiona w polemikach autorstwa Błażeja Gębury i Marcina Iwanickiego, jest zasadniczo nietrafna. Głównym powodem jest to, że Autorzy zarzutów nie przedstawili żadnego historycznego przykładu zjawiska religijnego niebędącego idolatrią. Odwołując się jedynie do przykładów logicznie możliwych (można niesprzecznie pomyśleć akt religijnej czci, który nie byłby idolatryczny), nie podali warunków, jakie musiałyby zostać spełnione, aby ów akt mógł zostać urzeczywistniony; tymczasem podstawowym z nich jest zmiana ontycznego i epistemicznego statusu człowieka jako istoty zdolnej bezpośrednio obcować z Bogiem. Również podane przez Polemistów bardziej szczegółowe argumenty nie obalają tezy o nieuchronnej idolatryczności religii. Jeśli bowiem Bóg przyjmuje wszystkie akty czci, składane Mu w dziejach, to należy Go oskarżyć o łamanie elementarnych zasad moralnych, trudno bowiem zaakceptować krwawe ofiary składane Mu z ludzi i zwierząt. Z kolei „religia zero” jest niemożliwa do spełnienia; z jednej strony okazuje się fenomenem całkowicie prywatnym (analogicznym do prywatnego języka), z drugiej — oznacza poznanie Boga na sposób ludzki (jest zatem idolatryczna, co przyznaje także Autor zarzutu). Podobnie nieświadomy akt czci (podziw dla najwyższego drzewa na świecie) jest doznaniem estetycznym, a nie religijnym; teistyczna interpretacja tego aktu nosi znamiona przemocy symbolicznej, a także redukuje doświadczenia religijne do poczucia piękna. Nie ma też wątpliwości, że postulowany przez Polemistów dystans ontyczny jako konieczny warunek religii nieidolatrycznej w rzeczywistości ją uniemożliwia, ponieważ nawet Bóg nie jest w stanie objawić się nam takim, jaki jest, lecz musi się dostosować do naszych ograniczeń poznawczych; może się zatem objawić jedynie jako nie-Bóg. Z tego powodu każdy akt religijny jest nieuchronnie idolatryczny; nie oznacza to jednak (wbrew opinii Polemistów) nadużycia słowa „idolatria” do zjawisk religijnych, lecz właściwy opis ich natury. Mimo to nie należy całkowicie eliminować religii z życia społecznego; dopóki bowiem ludzie religijni nikogo nie krzywdzą i nie próbują narzucać swoich idoli innym osobom, mają prawo bez przeszkód w nie wierzyć, a nawet je czcić.

Bibliografia

Augustyn, św. 1998. Państwo Boże. Przeł. Władysław Kubicki. Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Čapek, Karel. 2015. Fabryka Absolutu. Przeł. Paweł Hulka-Laskowski. Wydanie czwarte (dodruk). Warszawa: Dowody na istnienie. Wydawnictwo, Instytut Reportażu.

Frankowska, Maria. 1987. Mitologia Azteków. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Gębura, Błażej. 2021. „O (domniemanej) idolatryczności religii”. Roczniki Filozoficzne 69, nr 4: 357–365 (tekst z tego numeru RF).

Iwanicki, Marcin. 2021. „Religia przez czarny monokl”. Roczniki Filozoficzne 69, nr 4: 367–380 (tekst z tego numeru RF).

Jan Paweł II. [1995] 2005. Encyklika Ut unum sint. W: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, 989–1077. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2005.

Judycki, Stanisław, i Tadeusz Szubka. 1985. „Irracjonalne przedzałożenia czy racjonalna intuicja intelektualna (w związku z książką J. Życińskiego Teizm i filozofia analityczna)”. Zeszyty Naukowe KUL 28, nr 3-4, s.143-153.

Majcherek, Janusz Andrzej. 2015. Bóg bez znaczenia. Stare Groszki: Wydawnictwo CiS.

Nasr, Seyyed Hossein. 1988. Idee i wartości islamu. Przeł. Janusz Danecki. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.

Obirek, Stanisław. 2015. Polak katolik? Stare Groszki: Wydawnictwo CiS.

Obirek, Stanisław. 2020. Wąska ścieżka. Dlaczego odszedłem z Kościoła. Stanisław Obirek w rozmowie z Arturem Nowakiem. Warszawa: Wydawnictwo Agora.

Pismo Święte. Stary i Nowy Testament, red. Michał Peter i Marian Wolniewicz. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha, 2005.

Polak, Tomasz. System kościelny czyli przewagi pana K. 2020. Poznań: Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Sienkiewicz, Henryk. 1989. Przez stepy. W: Henryk Sienkiewicz. Nowele. T. 2, 82–133. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Sobór Watykański II. Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Tekst polski. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum, [b.r.w.] — dokumenty: Dekret o Kościołach Wschodnich Katolickich (181–191); Dekret o ekumenizmie (203–218); Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich (334–338); Deklaracja o wolności religijnej (414–426); Dekret o działalności misyjnej Kościoła (436–474).

Śnieżyński, Krzysztof. 2016. „Metafizyka w roli pasożyta w Winnicy Pańskiej? Dekonstrukcyjne uwagi na temat próby ratowania metafizyki (filozofii bytu) kosztem chrześcijaństwa w pometafizycznej kulturze”. W: Metafizyka i dekonstrukcja. W poszukiwaniu doświadczenia metafizycznego w kontekście wyzwań dekonstrukcjonizmu, red. Krzysztof Śnieżyński i Piotr Duchliński, 105–198. Kraków: Akademia Ignatianum i Wydawnictwo WAM.

Tomasz z Akwinu. 1971. Suma teologiczna, t. 19: Religijność. Przeł. Feliks W. Bednarski. Londyn: Veritas.

Tomasz z Akwinu. 1975. Suma teologiczna, t. 2: O Bogu, cz. II. Przeł. Pius Bełch, Londyn: Veritas.

Ziemiński, Ireneusz. 2015. „Problem Boga — między mitem a abstrakcją”. Filozofuj nr 6: 6–8.

Ziemiński, Ireneusz. 2016. „O (niemożliwości) dialogu między religiami”. Ethos 19, nr 1 (113): 243–258.

Ziemiński, Ireneusz. 2020a. „Chrześcijaństwo: powstanie i upadek mitu. Na marginesie książki Tomasza Polaka System kościelny”. Studia Philosophica Wratislaviensia 15, fasc. 4: 93–107.

Ziemiński, Ireneusz. 2020b. Religia jako idolatria. Esej filozoficzny o nieuchronności elementów idolatrycznych w religii. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Opublikowane
2021-12-06
Dział
Dyskusje