Religia przez czarny monokl
Abstrakt
Tekst jest polemiką z główną tezą książki Ireneusza Ziemińskiego Religia jako idolatria, która głosi, że religia jest z istoty czy z konieczności idolatrią. Autor argumentuje, że teza ta nie została odpowiednio uzasadniona, a także wskazuje kilka zagadnień poruszonych w książce, które wymagają dalszego namysłu.
Bibliografia
Adams, Robert Merrihew. 2020. „Ludzka natura, chrześcijańskie powołanie i płcie”. Tłum. Marcin Iwanicki. Analiza i Egzystencja 52: 5–18
Alston, William P. 2019. „Referring to God”. W: Idem. Divine Nature and Human Language: Essays in Philosophical Theology, 103-117. Ithaca, NY: Cornell University Press.
Funkhouser, Eric. 2019. Self-Deception. London and New York: Routledge.
Halbertal, Moshe, i Avishai Margalit. 1998. Idolatry. Tłum. Naomi Goldlum. Cambridge, MA/ London: Harvard University Press.
Hick, John. 1989. An Interpretation of Religion: Human Responses to the Transcendent. Yale: Yale University Press.
Hick, John. 1966. Evil and the God of Love. New York: Harper & Row.
Hryniewicz, Wacław. 2015. Wiara rodzi się w dialogu. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Kenny, Anthony. 2019. Bóstwo niewysłowione. Tłum. Sylwia Wilczewska. W: Teizm, ateizm i religia. Najnowsze spory w anglosaskiej filozofii analitycznej, red. Piotr Gutowski i Marcin Iwanicki, 499–510. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Nussbaum, Martha. 2004. Hiding from Humanity. Disgust, Shame, and the Law. Princeton: Princeton University Press.
Piłat, Robert. 2013. Aporie samowiedzy. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Quinn, Philip L., i Kevin Meeker (red.). 1999. The Philosophical Challenge of Religious Diversity. Oxford: Oxford University Press.
Ziemińska, Renata. 2018. Niebinarne i wielowarstwowe pojęcie płci. Próba inkluzji danych o osobach interpłciowych i niebinarnych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ziemiński, Ireneusz. 2020. Religia jako idolatria. Esej filozoficzny o nieuchronności elementów idolatrycznych w religii. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Copyright (c) 2021 Roczniki Filozoficzne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.