W poszukiwaniu prawdy moralnej. Analiza porównawcza teorii Tadeusza Stycznia i Alaina Badiou
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest pokazanie problemu prawdy w etyce w świetle teorii etycznych dwóch filozofów: Tadeusza Stycznia i Alaina Badiou. Artykuł jest podzielony na trzy części. W pierwszej z nich została zaprezentowana etyka prawdy Tadeusza Stycznia, a w części drugiej — etyka prawd Alaina Badiou. W części trzeciej zostało przedstawione rozumienie prawdy jako podstawy etyki, co pozwoliło ukazać koncepcje prawdy tkwiące u podstaw etyk Stycznia i Badiou i je porównać.
Bibliografia
Badiou, Alain. 2010. Byt i zdarzenie. Tłum. Paweł Pieniążek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Badiou, Alain. 2009. Etyka. Przewodnik Krytyki Politycznej. Tłum. Paweł Mościcki. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Badiou, Alain. 2007. Święty Paweł. Ustanowienie uniwersalizmu. Tłum. Julian Kutyła i Paweł Mościcki. Kraków: Korporacja Ha!art.
Bensaïd, Daniel. 2016. „Alain Badiou i cud wydarzenia”. Tłum. Piotr Skalski. Kronos 38, nr 3: 155–167.
Duchliński, Piotr, Andrzej Kobyliński, Ryszard Moń i Ewa Podrez. 2019. Etyka a problem nihilizmu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Duchliński, Piotr, Andrzej Kobyliński, Ryszard Moń i Ewa Podrez. 2016. Inspiracje chrześcijańskie w etyce. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Habermas, Jürgen. 2000. Filozoficzny dyskurs nowoczesności. Tłum. Małgorzata Łukasiewicz. Kraków: Universitas.
Heidegger, Martin. 1994. Bycie i czas. Tłum. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hume, David. 1963. Traktat o naturze ludzkiej. T. II. Tłum. Czesław Znamierowski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe (PWN).
Kłosowicz, Sylwia. 2016. O wierności wydarzeniu. Studium na temat poglądów etycznych Alaina Badiou. Warszawa: Liberi Libri.
Kobyliński, Andrzej. 2014. O możliwości zbudowania etyki nihilistycznej. Propozycja Gianniego Vattima. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Kraszewski, Maciej K. 2005. „‘Emet. Czy Piłat mógł zrozumieć Jezusa?”. Prezentacje nr 2: 20–23.
Kuźniarz, Bartosz. 2013. „Pierwszy krok w chmurach: o teorii siedliska wydarzeniowego Alaina Badiou”. Diametros 37: 69–84.
Mazanka, Paweł, i Edmund Morawiec. 2006. Metafizyka klasyczna wersji egzystencjalnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Meillassoux, Quentin. 2016. „Historia i wydarzenie w myśli Alaina Badiou”. Tłum. Piotr Herbich. Kronos 38, nr 3: 89–102.
Moń, Ryszard. 2011. Warto czy należy? Studium na temat istoty i źródeł normatywności. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Moń, Ryszard, Jan Krokos, Sylwia Tondel i Andrzej Waleszczyński. 2019. Tadeusz Styczeń. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
Mościcki, Paweł. 2007. „Poza zasadą partykularyzmu. Alain Badiou: uniwersalność i myśl postsekularna”. W: Alain Badiou. Święty Paweł. Ustanowienie uniwersalizmu. Tłum. Julian Kutyła i Paweł Mościcki, 119–140. Kraków: Korporacja Ha!art.
Styczeń, Tadeusz. 2011. „Refleksja metaetyczna na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim”. W: Tadeusz Styczeń. Metaetyka. Nowa rzecz czy nowe słowo. Dzieła zebrane, t. 1, red. Andrzej Szostek, 453–460. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Styczeń, Tadeusz. 2012a. „Czy etyka jest logiką chcenia?”. W: Tadeusz Styczeń. Etyka niezależna. Dzieła zebrane, t. 2, red. Alfred M. Wierzbicki, 451–481. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Styczeń, Tadeusz. 2012b. „Etyka niezależna?”. W: Tadeusz Styczeń. Etyka niezależna. Dzieła zebrane, t. 2, red. Alfred M. Wierzbicki, 247–373. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Styczeń, Tadeusz. 2012c „Problem autonomii etyki”. W: Tadeusz Styczeń. Etyka niezależna. Dzieła zebrane, t. 2, red. Alfred M. Wierzbicki, 421–450. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Styczeń, Tadeusz. 2012d. „Problem możliwości etyki jako empirycznie uprawomocnionej i ogólnie ważnej teorii moralności. Studium metaetyczne”. W: Tadeusz Styczeń. Etyka niezależna. Dzieła zebrane, t. 2, red. Alfred M. Wierzbicki, 17–246. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Styczeń, Tadeusz. 2013a. „Etyka jako antropologia normatywna. W sprawie epistemologicznie zasadnego i metodologicznie poprawnego punktu wyjścia etyki, czyli od stwierdzenia: ‘Jest tak’ — ‘Nie jest tak’, do naczelnej zasady etycznej. Quaestio disputata”. W: Tadeusz Styczeń. Wolność w prawdzie. Dzieła zebrane, t. 4, red. Kazimierz Krajewski, 313–349. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Styczeń, Tadeusz. 2013b. „Prawda o człowieku a etyka”. W: Tadeusz Styczeń. Wolność w prawdzie. Dzieła zebrane, t. 4, red. Kazimierz Krajewski, 35-96. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Styczeń, Tadeusz. 2013c. „Sumienie: źródło wolności czy zniewolenia?”. W: Tadeusz Styczeń. Objawiać osobę. Dzieła zebrane, t. 3, red. Alfred M. Wierzbicki, 177–195. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Styczeń, Tadeusz. 2013d. „Wolność w horyzoncie prawdy. W sprawie filozoficznych podstaw teologii moralnej”. W: Tadeusz Styczeń. Wolność w prawdzie. Dzieła zebrane, t. 4, red. Kazimierz Krajewski, 227–248. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Styczeń, Tadeusz, i Stanisław Kamiński. 1984. „Doświadczalny punkt wyjścia etyki”. W: Tadeusz Styczeń. W drodze do etyki. Wybór esejów z etyki i o etyce, 39–73. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 1984.
Styczeń, Tadeusz, i Andrzej Szostek. 2012. „Uwagi o istocie moralności”. W: Tadeusz Styczeń. Etyka niezależna. „Dzieła Zebrane”, t. 2, red. Alfred M. Wierzbicki, 513–529. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Wojtyła, Karol. 1994. Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Człowiek i moralność 4. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Copyright (c) 2021 Roczniki Filozoficzne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.