Czy procesy naturalne mogą realizować cele nadnaturalne?

  • Grzegorz Bugajak Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Polska
Słowa kluczowe: celowość, działanie Boga w świecie, cud, domknięcie przyczynowe, panenteizm

Abstrakt

Celem artykułu jest poszukiwanie takiej interpretacji obecności i działania Boga w świecie, jaka pozwoliłaby zharmonizować istotne prawdy wiary z naukowym obrazem świata, którego ewolucja jest rządzona przypadkiem i pozbawiona kierunku. Poszukiwanie to jest realizowane w kilku krokach. Odwołując się do różnych koncepcji celowości wskazuje się najpierw, że jeśli można mówić o tym, że świat ma taką cechę, to nie w sensie zmierzania w określonym kierunku (nauki przyrodnicze takiego kierunku nie wykrywają, więc najrozsądniej jest przyjąć, że go nie ma), lecz w sensie celowości wewnętrznej: świat ze swej natury jest skierowany na Boga.

Współcześnie o Bożej celowości w świecie mówi się często w kategoriach ogólnego lub szczególnego działania Boga (general lub special divine action). Artykuł, podejmując tę kwestię zmierza do wniosku, że odróżnienie aspektu naturalnego od nadnaturalnego w danym zdarzeniu jest przypuszczalnie niemożliwe.

Na jeden z powodów tej niemożliwości wskazuje tzw. zasada domknięcia przyczynowego, dlatego jest ona analizowana w kolejnym punkcie artykułu. Wskazuje się tutaj między innymi na konieczność zrewidowania niektórych klasycznych koncepcji cudu. W odniesieniu zaś do takich przełomowych zdarzeń z dziejów świata, jak powstanie życia czy pojawienie się człowieka, proponuje się hipotezę niedookreśloności celu stworzenia: Bóg może realizować swoje cele w świecie rządzonym przez autentyczny przypadek, jeśli cele te są rozumiane odpowiednio subtelnie. Na przykład, jeśli celem Boga jest pojawienie się w świecie istoty zdolnej do nawiązania z nim świadomego kontaktu (zwanej w teologii Człowiekiem), to istota taka niekoniecznie musiała przyjąć postać przedstawiciela gatunku Homo sapiens.

Na koniec wskazuje się na panenteizm jako na właściwą, prawdziwie chrześcijańską wizję świata, który jest „losem i przeznaczeniem” samego Boga (Karl Rahner). W tej perspektywie, detale ewolucyjnego rozwoju świata przestają być religijnie istotne, a sama religia uwalnia się ostatecznie—po części pod wpływem współczesnej nauki—„od błędu i przesądu” (Jan Paweł II).

Bibliografia

Bergmann, Ralf B. „Does Divine Intervention Violate Laws of Nature?”. Organon F 26, nr 1 (2019): 86–103.

Bielfeldt, Dennis. „Can Western Monotheism Avoid Substance Dualism?”. Zygon 36, nr 1 (2001): 153–177.

Bolger, Robert. Kneeling at the Altar of Science. The Mistaken Path of Contemporary Religious Scientism. Eugene, OR: Pickwick Publications, 2012.

Bradley, James. „Losowość i natura Boga”. Tłum. Ewa Czyżowicz i in. Filozoficzne Aspekty Genezy 11 (2014): 205–240.

Brink, Gijsbert van den. „In Defence of Dialogue—Yves Gingras, Science and Religion: An Impossible Dialogue” (recenzja). Metascience 28 (2019): 221–228.

Bugajak, Grzegorz. „Naturalizm nauki a działanie Boga w świecie”. W: Teologia nauki, red. Janusz Mączka, Piotr Urbańczyk, 145–172. Kraków: Copernicus Center Press.

Bylica, Piotr. „Naturalistic Theism on General Divine Action within the Framework of the Levels of Analysis Model”. Studia Philosophiae Christianae 52, nr 4 (2016): 7–37.

Bylica, Piotr. „Naturalistic Theism on Special Divine Action within the Framework of the Model of the Levels of Analysis”. Studia Philosophiae Christianae 53, nr 1 (2017): 5–33.

Dyk, Wiesław. „Celowość przyrody w świetle zasad antropicznych”. Studia Gdańskie 14 (2001): 131–148.

Ecklund, Elaine H., Christopher P. Scheitle. „Scientists”. W: The Warfare between Science and Religion, red. Jeff Hardin, Ronald L. Numbers, Ronald A. Binzley, 279–301. Baltimore, MD: John Hopkins University Press, 2018.

Gasser, Georg. „God’s Omnipresence in the World: On Possible Meanings of ‘en’ in Panentheism”. International Journal for Philosophy of Religion 85 (2019): 43–62.

Giddy, Patrick. „Special Divine Action and How to Do Philosophy of Religion”. South African Journal of Philosophy 30, nr 2 (2011): 143–154.

Gregersen, Niels H. „Special Divine Action and the Quilt of Laws: Why the Distinction between Special and General Divine Action Cannot Be Maintained”. W: Scientific Perspectives on Divine Action: Twenty Years of Challenge and Progress, red. Robert John Russell, Nancey Murphy, William R. Stoeger, 179–199. Vaticano: Vatican Observatory Publications; Berkeley, CA: Center for Theology and the Natural Sciences, 2008.

Heller, Michał. „Chrześcijański naturalizm”. Roczniki Filozoficzne 51, nr 3 (2003): 41–58.

Jagodziński, Marek. „Trynitarno-komunijna teologia stworzenia”. Roczniki Teologiczne 62, nr 2 (2015): 137–152.

Jodkowski, Kazimierz. „Eskapizm teologii i filozofii katolickiej w sprawie «nauka a religia»”. Na Początku…, nr 7–8 (2005): 261–284.

Jodkowski, Kazimierz. „Kłopoty teistycznego ewolucjonizmu”. W: Kontrowersje wokół początków człowieka, red. Grzegorz Bugajak, Jacek Tomczyk, 209–224. Katowice: Księgarnia św. Jacka, 2007.

Jodkowski, Kazimierz. „Twarde jądro ewolucjonizmu”. Roczniki Filozoficzne 51, nr 3 (2003): 77–117.

Jones, Kile. „Falsifiability and Traction in Theories of Divine Action”. Zygon 45, nr 3 (2010): 575–589.

Kenny, Anthony. The Metaphysics of Mind. Oxford: OUP, 1992.

Kiblinger, William P. „Evolution and Subjectivity”. Zygon 42, nr 1 (2007): 193–202.

Kloskowski, Kazimierz. „Cel i wyjaśnianie celowościowe ewolucji”. Studia Gdańskie 9 (1993): 257–265.

Koperski, Jeffrey. Divine Action, Determinism, and the Laws of Nature. London–New York: Routlege, 2020.

Larmer, Robert. „Divine Intervention and the Conservation of Energy: A Reply to Evan Fales”. International Journal for Philosophy of Religion 75, nr 1 (2014): 27–38.

Majcherek, Kamil. „Ockhamowa krytyka teleologii a narodziny nowożytnego rozumienia celowości świata natury”. Studia Philosophiae Christianae 53, nr 4 (2017): 49–74.

Majcherek, Kamil. „Tomasz z Akwinu i William Ockham o celowości świata natury”. Rocznik Tomistyczny 5 (2016): 277–289.

Owens, John F. „Creation and End-Directedness”. Sophia 49, nr 4 (2010): 89–498.

Pabjan, Tadeusz. „Nieinterwencjonistyczny model działania Boga w świecie przyrody”. Tarnowskie Studia Teologiczne 35, nr 1 (2016): 33–49.

Plantinga, Alvin. „Divine Action in the World (Synopsis)”. Ratio 19, nr 4 (2006): 495–504.

Rahner, Karl. „The Specific Character of the Christian Concept of God”. W: Theological Investigations, t. 21. New York: Crossroad Publishing, 1988.

Rohr, Richard. The Universal Christ. New York—London: Penguin Random House, 2019.

Saunders, Nicholas. Divine Action and Modern Science. Cambridge: CUP, 2002.

Schönborn, Christoph. „Odnajdywanie zamysłu w przyrodzie”. Tłum. Piotr Lenartowicz. Filozoficzne Aspekty Genezy 2, nr 3 (2005–2006): 19–22.

Sherman, Jeremy, Terrence W. Deacon. “Teleology for the perplexed: How Matter Began to Matter”. Zygon 42, nr 4 (2007): 873–901.

Słomka, Marek. Działanie Boga w świecie. Analiza filozoficzna. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2018.

Smolin, Lee. Życie Wszechświata. Nowe spojrzenie na kosmologię. Tłum. Danuta Czyżewska. Warszawa: Amber, 1998.

Stoeger, William R. „Describing God’s Action in the World in Light of Scientific Knowledge of Reality”. W: Chaos and Complexity: Scientific Perspectives on Divine Action, red. Robert J. Russell, Nancey C. Murphy, Arthur R. Peacocke, 239–261. Vaticano: Vatican Observatory Publications; Berkeley, CA: Center for Theology and the Natural Sciences, 1995.

Swinburne, Richard G. „Argument z celowości”. Tłum. Ryszard Mordarski. Analiza i Egzystencja 18 (2012): 59–76.

Świeżyński, Adam. Filozofia cudu. W poszukiwaniu adekwatnej koncepcji zdarzenia cudownego. Warszawa: Wydawnictwo UKSW, 2012.

Twardowski, Mirosław. „«Quintavia» św. Tomasza z Akwinu we współczesnej dyskusji filozoficzno-przyrodniczej”. Studia Sandomierskie 24 (2017): 261–274.

Ulanowicz, Robert E. „A World of Contingencies”. Zygon 48, nr 1 (2013): 77–92.

Wet, Brenda de. „Particular Divine Action: A Challenge to Intellectual Integrity in a Post-Christian Age”. South African Journal of Philosophy 27, nr 2 (2008): 93–105.

Wildman, Wesley J. „Evaluating the Teleological Argument for Divine Action”. W: Evolutionary and Molecular Biology. Scientific Perspectives on Divine Action, red. Robert J. Russell, William R. Stoeger, Francisco J. Ayala, 117–150. Vaticano: Vatican Observatory Publications; Berkeley, CA: Center for Theology and the Natural Sciences,1998.

Wildman, Wesley J. „The Divine Action Project, 1988–2003”. Theology and Science 2, nr 1 (2004): 31–75.

Wojciechowski, Tadeusz. Zarys filozofii przyrody ożywionej, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego, bmw 1997.

Wróblewski, Zbigniew. „O pewnej próbie obrony wyjaśniania teleologicznego”. Roczniki Filozoficzne 60, nr 4 (2012): 339–359.

Opublikowane
2021-01-04
Dział
Artykuły