Czy nauka wyklucza istnienie osobowego Boga i czy wiara w Niego jest kompatybilna z ewolucją?

  • John F. Haught Georgetown University, Wydział Teologiczny, Washington, USA
Słowa kluczowe: nauka, wiara religijna, konflikt, kontrast, konwergencja

Abstrakt

Ten tekst przedstawia trzy różne sposoby, w jakie ludzie, którzy mieli kontakt z nauką, odpowiadają na następujące pytania: „Czy nauka jest zgodna z wiarą religijną?” oraz „Czy nauka nie wyklucza istnienia osobowego Boga?”. Pierwsza odpowiedź zakłada, że nauki przyrodnicze i wiara religijna wykluczają się wzajemnie. To jest sytuacja konfliktu. Jej przedstawiciele należą do dwóch głównych podgrup: (1) sceptyków, którzy wierzą, że nauki przyrodnicze uczyniły wszystkie twierdzenia religijne niewiarygodnymi, oraz (2) ludzi wiary, którzy odmawiają przyjęcia pewnych naukowych idei, takich jak kosmologia Wielkiego Wybuchu i ewolucja biologiczna. W obecnym tekście konflikt dotyczy tylko naukowych sceptyków, którzy twierdzą, że metody i odkrycia naukowe zdezaktualizowały wiarę religijną i teologię.

Drugi typ odpowiedzi na wymienione pytania utrzymuje, że nauka i wiara dotyczą różnych poziomów lub wymiarów rzeczywistości. Zgodnie z tym podejściem, nauka i teologia stawiają zupełnie inne rodzaje pytań, dlatego nie można ich traktować jako konkurencyjnych obszarów. W stanowisku kontrastu podkreśla się, że nie może być prawdziwego konfliktu między twierdzeniami nauk przyrodniczych a twierdzeniami wiary i teologii. Wiara i nauka nie rywalizują o jakiś wspólny cel, więc nie mogą wchodzić ze sobą w konflikt.

Trzecim stanowiskiem jest konwergencja. Można je również nazwać „współbrzmieniem”, „współpracą”, „kontaktem” lub „konwersacją”. To stanowisko zgadza się z tezą „kontrastu”, według którego wiara religijna i nauki przyrodnicze są różnymi sposobami rozumienia świata, ale argumentuje zarazem, że te dwa obszary nieuchronnie oddziałują na siebie. Konwergencja promuje tę interakcję. Celem zwolenników konwergencji jest osiągnięcie syntezy, w której zarówno nauka, jak i wiara zachowują swoją tożsamość, a jednocześnie pozostają w ścisłym związku ze sobą we wspólnym dążeniu do inteligibilności i prawdy. Konwergencja zakłada, że odkrycia naukowe mają znaczenie dla wiary, innymi słowy, odkrycia naukowe mogą znacząco wpłynąć na to, jak myślimy o Bogu i sensie naszego życia. Konwergencja zakłada, że nauka i wiara, o ile nie są ze sobą mylone, mogą razem prowadzić do bogatszego spojrzenia na rzeczywistość.

Bibliografia

Behe, Michael J. Darwin’s Black Box: The Biochemical Challenge to Evolution. New York: Free Press, 1996.

Birch, Charles. Nature and God. Philadelphia, PA: Westminster, 1965.

Coyne, Jerry A. Why Evolution Is True. New York: Viking, 2009.

Dawkins, Richard. „Tanner Lecture on Human Values”. Wykład wygłoszony na Harvard University, 19–20.11.2003.

Dawkins, Richard. Ślepy zegarmistrz czyli jak ewolucja dowodzi, że świat nie został zaplanowany. Tłum. Antoni Hoffman. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1994.

Dawkins, Richard. The God Delusion. New York: Houghton Mifflin, 2006.

Dembski, William. Intelligent Design: The Bridge between Science and Theology. Downers Grove, IL: InterVarsity Press, 1999.

Dembski, William. The Design Inference: Eliminating Chance through Small Probabilities. Cambridge: CUP, 1998.

Dennet, Daniel C. Consciousness Explained. New York: Little, Brown and Co., 1991.

Einstein, Albert. Ideas and Opinions. New York: Crown Publishers, 1954.

Eldredge, Niles. The Monkey Business: A Scientist Looks at Creationism. New York: Washington Square Press, 1982.

Greene, John C. Darwin and the Modern World View. New York: New American Library, 1963.

Hardwick, Charley. Events of Grace: Naturalism, Existentialism, and Theology. Cambridge: CUP, 1996.

Harris, Sam. Letter to a Christian Nation. New York: Alfred A. Knopf, 2007.

Haught, John F. God after Darwin: A Theology of Evolution. Boulder, CO: Westview, 1999.

Haught, John F. Making Sense of Evolution. Louisville, KY: Westminster John Knox Press, 2010.

Haught, John F. Science and Faith: A New Introduction. New York–Mahwah, NJ: Paulist Press, 2012.

Haught, John F. The Cosmic Adventure. New York: Paulist Press, 1984.

Haught, John F. The Promise of Nature: Ecology and Cosmic Purpose. New York–Mahwah, NJ: Paulist Press, 1993.

Hawking, Stephen, and Leonard Mlodinow. The Grand Design. New York: Bantam Books, 2010.

Johnson, Philipp E. Darwin on Trial. Downers Grove, IL: InterVarsity, 1991.

Moreland, James Porter, ed. The Creation Hypothesis: Scientific Evidence for an Intelligent Designer. Downers Grove, IL: InterVarsity Press, 1994.

Moser, Paul K. The Elusive God: Reorienting Religious Epistemology. New York: CUP, 2008.

Pannenberg, Wolfhart. Faith and Reality. Tłum. John Maxwell. Philadelphia: Westminster Press, 1977.

Pannenberg, Wolfhart. Toward a Theology of Nature: Essays on Science and Faith. Louisville, KY: Westminster John Knox Press, 1993.

Peters, Ted. God—The World’s Future: Systematic Theology for a New Era. Wyd. 2. Minneapolis, MN: Fortress Press, 2000.

Rosenberg, Alex. „Why I Am a Naturalist”. New York Times, 17.09.2011.

Teilhard de Chardin, Pierre. How I Believe. New York: Perennial Library, 1969.

Weinberg, Stephen. Dreams of a Final Theory. New York: Pantheon Books, 1992.

Wells, Jonathan. Icons of Evolution: Science or Myth? Washington, DC: Regnery Publishing, 2000. Pennock, Robert T. Tower of Babel: The Evidence against the New Creationism. Cambridge, MA: MIT Press, 1999.

Opublikowane
2021-01-04
Dział
Artykuły