Obraz siebie i jego uwarunkowania u młodzieży niewidomej

  • Tadeusz Witkowski

Abstrakt

The paper bases on the research in the problem of the state of self-image and its conditioning of the young people.

The used techniques: The Giessen Test (GT) by D. Beckmann and H. E. Richter in Polish adaptation by T. Witkowski − to exam 6 dimensions of self-image; and Individual Chard (KI) for the Disabled by T. Witkowski − to assess 18 variables.

The group and subgroups of sex: 140 blind young people − 76 boys and 64 girls; age 15-21 years.

Results: The young blind have scores in the dimensions of the self-image: medium − dominance and fundamental mood; high (in the frames of average) − perspicacity; significantly high (above standard deviation) self-control, social resonance and social possibility.

The most important variables to the state the dimensions of test GT are the personal factors, not environmental, as: general mood, age, general tempo of psychophysical processes − specially in the subgroup of the blind girls.

These suggest that psychologists stressing the importance of social factors to the self-image are right in relation to the blind boys, and are not right in relation to the blind girls.

Bibliografia

Bateman B.: Dzieci niewidome i niedowidzące. W: N. G. Haring, R. L. Schiefelbusch (red.). Metody pedagogiki specjalnej. Warszawa 1981 s.307-357. PWN.

Beckmann D., Bräkler E., Richter H. E.: Der Gießen Test (GT) − Ein Hand Muchlür Individual − und Gruppendiagnostik. Bern−Stuttgart−Vienna 19833. Huber.

Brzezińska A.: Struktura obrazu własnej osoby i jego wpływ na zachowanie. „Kwartalnik Pedagogiczny” 1973 nr 3 s. 87-97.

Dobrzańska-Socha B.: Specyficzne cechy funkcjonowania psychicznego inwalidów wzroku. W: M. Jędrzejczak (red.). Materiały III Sympozjum Psychologii Defektologicznej. Cz. 2 t. 2. Wrocław 1982 s.468-500. Wyd. UWr.

Gasiul H.: Oblicza „Ja” w świetle wybranych koncepcji psychologicznych − pojęcie, rozwój, patologia. Bydgoszcz 1992. WU WSP.

Giryński A.: Samoocena uczniów klas ósmych szkół specjalnych. „Szkoła Specjalna” 1976 nr 3 s. 29-31.

Kępiński A.: Melancholia. Warszawa 1985. PZWL.

Kołodziej A.: Rola grup społecznych i osób znaczących w procesie przystosowania społecznego jednostki. „Psychologia Wychowawcza” 1973 nr 2 s. 173-179.

Kozielecki J.: Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa 1986. PWN.

Majewski T.: Psychologia niewidomych i niedowidzących. Warszawa 1983. PWN.

Majewski T.: Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych. Warszawa 1995. CBRRON.

Obuchowska I.: Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim. W: I. Obuchowska (red.). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1991 s. 199-237. WSiP.

Palak Z.: Obraz własnej osoby i stopień samoakceptacji osób niewidomych. W: Z. Sękowska (red.). Materiały do ćwiczeń z psychologii i pedagogiki specjalnej. Lublin 1982 s. 29-44. Wyd. UMCS.

Przetacznikowa M.: Psychologia wychowania. W: M. Przetacznikowa, Z. Włodarski. Psychologia wychowawcza. Warszawa 1986 s.307-608. PWN.

Quadar A.: Some Social Psychological Dimensions of Blind Students. „Asian Journal of Psychology and Education” 13:1984 nr 2-4 s.16-28.

Reykowski J.: Obraz własnej osoby jako mechanizm regulujący postępowanie. „Kwartalnik Pedagogiczny” 1970 nr 3 s.46-55.

Sękowska Z.: Pedagogika niewidomych i niedowidzących. W: Z.Sękowska (red.). Tyflopedagogika. Lublin 1981 s.9-133. Wyd. UMCS.

Sękowska Z.: Pedagogika specjalna. Warszawa 1982. PWN.

Sękowska Z.: Przystosowanie społeczne młodzieży niewidomej. Warszawa 1991. WSiP.

Sherril C., Pope C., Arnhold R.: Sport Socialization of Blind Athletes. „Journal of Visual Impairment and Blindness” 80:1986 nr 5 s.740-744.

Siek S.: Formowanie osobowości. Warszawa 1986. ATK.

Siek S.: Rozwój potrzeb psychicznych, mechanizmów obronnych i obrazu siebie. Warszawa 1984. KAW.

Witkowski T.: Obraz siebie osób niewidomych oraz inwalidów narządu ruchu. W:A.Biela, Z. Uchnast, T. Witkowski (red.). Wykłady z psychologii w KUL w roku akademickim 1986/87. Lublin 1989 s.245-265. RW KUL.

Witkowski T.: Obraz siebie u osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz sensoryczną. Warszawa 1996. MDBO.

Witkowski T.: Podręcznik do testu GT. Lublin 1992. RW KUL.

Witkowski T.: Podstawowe informacje o Karcie indywidualnej dla osób niepełnosprawnych. Lublin 1990. RW KUL.

Witkowski T.: Z psychologii osób niepełnosprawnych. W: Z.Chlewiński (red.). Wybrane zagadnienia z psychologii pastoralnej. Lublin 1988 s. 173-190. RW KUL.

Ziemska M.: Postawy rodzicielskie i ich wpływ na osobowość dziecka. W: M. Ziemska (red.). Rodzina i dziecko. Warszawa 1980 s.155-159. PWN.

Żebrowska M., Łapińska R.: Wiek dorastania. W: M.Żebrowska (red.). Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa 1986 s.664-794. PWN.

Opublikowane
2020-11-16
Dział
Artykuły