Openness as a Social and Philosophical Task

  • Jurate Morkuniene The Lithuanian Institute of Philosophy and Sociology, Vilnius
Słowa kluczowe: społeczeństwo otwarte, osobowość otwarta, tożsamość społeczna, społeczeństwo zamknięte, społeczne anomie

Abstrakt

Otwartość jako zadanie filozoficzne i społeczne

Otwartość jest dzisiaj najważniejszym problemem w myśli politycznej, społecznej i filozoficznej na Litwie. Utożsamia się ją z cywilizacją zachodnią czy też „powrotem do Europy”. Definicja społeczeństwa otwartego zawiera przede wszystkim problem społecznej tożsamości. Tożsamość społeczna z kolei oznacza poszukiwanie sposobów i możliwości, jakimi można osiągnąć społeczny rozwój i poprawę warunków życia. Obecnie zasadnicze niebezpieczeństwo dotyczące osobowej tożsamości leży w niesprzyjających warunkach i niedorozwoju.

Współczesna strategia nakierowana na zapewnienie otwartego społeczeństwa i otwartej osobowości opierałaby się głównie na zasadzie głoszącej, iż każdy obywatel stanowi część otwartości, tj. jest aktywnym członkiem.

Ewolucja od społeczeństwa zamkniętego do otwartego wymaga od filozofii otwartości.

Bibliografia

Dahrendorf R., The Modern Social Conflict: An Essay on the Politics Liberty, Berkeley−Los Angeles: University of California Press 1990.

Havel V., Laiskas Gustavui Husakui, [in:] Kas zmogaus galioje, Vilnius: Vaga 1995, p. 13-39.

Havel V., Begaliu galybe, ibidem, p. 40-106.

Lithuanian Human Development Report, 1999, Vilnius: UNDP 1999.

Mamardachvili M., La responsibilité européenne, [in:] Europe sans rivage: De l'identité culturelle européenne: Symposium international, Paris: Albin Michel 1988, p. 201-205.

Mobility of Scientists in Lithuania: Internal and External Brain Drain, Vilnius 1996.

Popper K., The Open Society and Its Enemies, London: Routledge 1995.

Opublikowane
2020-10-15
Dział
Artykuły