Phillipa E. Johnsona krytyka naturalizmu w naukach przyrodniczych
Abstrakt
For hundreds of years the theory of creationism according to which people were created purposely by omnipotent and omniscient God caring for his creatures were the primary and fundamental idea of Western civilization.
According to the contemporary scientific view all creatures appeared on earth as a result of purposeless process of random mutations and natural selection. Only Nature exists, and if we are going to say the same about God, we deny at the same time that He influences the way the world goes in any way. According to Johnson it is this metaphysical naturalism and not the empirical data, that is the main tenet of Darwinism. Johnson claims that that the incompatibility of the naturalistic and biblical stories is fundamental and there is no possibility of any compromise between them.
Naturalistic methodology of science limits the kinds of explanation of the world that can be regarded as acceptable. But according to Johnson the lack of any serious alternative methodology is very disadvantageous for contemporary science, which should search for truth and not just for the best naturalistic explanations of the phenomena.
Bibliografia
Behe M. J.: Biologiczne mechanizmy molekularne. Eksperymentalne poparcie dla wniosku o projekcie. W: K. Jodkowski. Metodologiczne aspekty kontrowersji ewolucjonizm − kreacjonizm. Lublin: Wydawnictwo UMCS 1998 s. 496-511.
Behe M. J.: Darwin's Black Box: The Biochemical Challenge to Evolution. New York: The Free Press 1996.
Bohm D., Peat F. D.: Science, Order and Creativity. New York: Bantam Books 1987.
Crick F.: Zdumiewająca hipoteza czyli nauka w poszukiwaniu duszy. Tł. B. Chacińska--Abrahamowicz, M. Abrahamowicz. Warszawa: Prószyński i S-ka 1997.
Darwin K.: Dzieła wybrane. T. 2: O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego czyli o utrzymywaniu się doskonalszych ras w walce o byt. Tł. Sz. Dickstein, J. Nusbaum. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Rolnicze i Leśne 1995.
Dawkins R.: Ślepy zegarmistrz, czyli jak ewolucja dowodzi, że świat nie został zaplanowany. Tł. A. Hoffman. Warszawa: PIW 1994.
Dembski W. A.: The Design Inference: Aliminating Chance Trough Small Probabilities. Cambridge: Cambridge University Press 1998. Cambridge Studies in Probability, Induction, and Decision Theory.
Dembski W. A.: Intelligent Design: The Bridge between Science and Theology. Downers Grove: InterVarsity Press 1999.
Edey M. A., Johanson D. C.: Blueprints: Solving the Mystery of Evolution. Boston: Little, Brown 1989.
Eldredge N.: The Monkey Business: A Scientist Looks at Creationism. New York: Washington Square Press 1982.
Folley R.: Zanim człowiek stał się człowiekiem. Tł. K. Sabath. Warszawa: PIW 2001.
Gil J.: Czytając Dänikena. Zielona Góra: Fundacja Rozwoju Centrum Astronomii 1999.
Gilder J.: PBS Propaganda. The Sunset of NeoDarwinism. „CreationDigest.com. Exploring the Science of Life's Origin” http://www.creationdigest.com/PBSPropaganda_SunsetofNeo Darwinism.htm.
Goldschmidt T.: Wymarzone jezioro Darwina: dramat w Jeziorze Wiktorii. Tł. M.Betley. Warszawa: Prószyński i S-ka 1999.
Gould S. J.: Ever Since Darwin. New York: W. W. Norton 1977.
Gould S. J.: In Praise of Charles Darwin. W: Darwin's Legacy. Ed. Ch. L. Hamrun. San Francisco: Harper and Row 1983 (pierwotnie esej ten ukazał się w czasopiśmie „Discover” February 1982).
Hawking S. W.: Krótka historia czasu: od wielkiego wybuchu do czarnych dziur. Tł. P.Amsterdamski. Warszawa: Alfa 1993.
Jodkowski K.: Metodologiczne aspekty kontrowersji ewolucjonizm – kreacjonizm. Lublin: Wydawnictwo UMCS 1998.
Johnson Ph. E.: Co to jest darwinizm? „Na początku...” 2000 nr 7-8 (131-132) s. 197-211 (oryginał w języku angielskim: What Is Darwinism? W: Man and Creation: Perspectives on Science and Theology. Ed. M. Bauman. Hillsdale, Mich.: Hillsdale College Press 1993 s.177-190).
Johnson Ph. E.: Reson in the Balance. The Case against Naturalism in Science, Law and Education. Downers Grove: InterVarsity Press 1995.
Johnson Ph. E.: Sąd nad Darwinem. Tł. R. Piotrowski. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio” 1997.
Landau M.: Narratives of Human Ewolution. New Haven: Yale University Press 1991.
Larson E. J., Witham L.: Naukowcy a religia w USA. „Świat Nauki” 1999 nr 11 (99) s. 72-78.
Moore J. A.: Is „Creation Science” Scientific? „Creation/Evolution” 1990-1991 No. 18 s.6-15.
Pajewski M.: Witalizm, redukcjonizm, materializm, ateizm... „Na początku...” 1999 nr12 A (123) s. 381-383.
Pepliński M.: Czy można racjonalnie nie wierzyć w ewolucję? Analiza argumentacji Alvina Plantingi. „Filozofia Nauki” 9:2001 nr 2 (34) s.43-57.
Piaget J.: Psychologia i epistemologia. Tł. Z. Zakrzewska. Warszawa: PWN 1977.
Putting Reason in the Balance: An Interview with Phillip E. Johnson. „Bible-Science News” 33:1995 September 7 s. 1-5.
Ruse M.: Ought Philosophers Consider Scientific Discovery? A Darwinian Case-study. W:Scientific Case Studies. Ed. Th. Nickles. Dordrecht–Boston–London: D. Reidel Publishing Company 1980 s. 131-149.
Simpson G. G.: Meaning of Evolution. New Haven: Yale University Press 1967.
Wakefield J.: W poszukiwaniu świadomości. „Świat Nauki” 2001 nr 9 (121) s. 20n.
Weinberg S.: Sen o teorii ostatecznej. Tł. P. Amsterdamski. Warszawa: Alkazar 1994.
Copyright (c) 2003 Roczniki Filozoficzne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.