Providence, Chance, Divine Causation, and Molinism: A Reply to Łukasiewicz
Abstrakt
Opatrzność, przypadek, boska przyczynowość i molinizm: odpowiedź Łukasiewiczowi
Esej Dariusza Łukasiewicz Opatrzność Boga a przypadek w świecie ma dowodzić, że silne tradycyjne rozumienie opatrzności nie da się utrzymać, zwłaszcza w świetle współczesnego naukowego obrazu świata. W jego miejsce Łukasiewicz proponuje koncepcję Opatrzności, która dopuszcza autentycznie przypadkowe zdarzenia, których Bóg nie kontroluje. Argumentuję, że argument Łukasiewicza jest nieudany. Następnie rozważam dwa sposoby, w jakie chrześcijanin mógłby uwzględnić większość atrakcyjnych składników rewizyjnej koncepcji Łukasiewicza, unikając filozoficznych i teologicznych wad jego stanowiska.
Bibliografia
Flint, Thomas P. Divine Providence: The Molinist Account. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1998.
Freddoso, Alfred J. “Introduction.” In On Divine Foreknowledge: Part IV of the Concordia, by Luis de Molina, 1–81.
Molina, Luis de. On Divine Foreknowledge: Part IV of the Concordia. Translated and edited by Alfred J. Freddoso. Ithaca, NY: Cornell University Press, 1988.
Perszyk, Ken, ed. Molinism: The Contemporary Debate. Oxford: Oxford University Press, 2011.
Plantinga, Alvin. “Response.” Philosophia Reformata 79, no. 1 (2014): 91.
Plantinga, Alvin. Where the Conflict Really Lies: Science, Religion, and Naturalism. New York: Oxford University Press, 2011.
Silva, Ignatio. “Great Minds Think (Almost) Alike: Thomas Aquinas and Alvin Plantinga on Divine Action in Nature.” Philosophia Reformata 79, no. 1 (2014): 8–20.
Copyright (c) 2020 Roczniki Filozoficzne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.