Wilhelm z Ware o ludzkich możliwościach poznania nieskończoności Boga
Abstrakt
Question 6: Whether God as infinite is an object of theology from the Prologue to the Commentary on the Sentences written by William is a polemic with Giles of Rome and Henry of Ghent. The former contends that God is the subject of theology through the specific notion, namely as Saviour, while the latter asserts that God’s infinity is accessible to men’s knowledge only if it is understood as something added to the proper object of theology, i.e. to God. William sharpens Henry’s criticism of Giles and puts forward thesis claiming that God’s infinity is knowable as the direct object of theology. William’s proof of the cognoscibility of infinity paved the way to John Duns Scotus’s developed conception of infinity as the principal divine attribute.
Bibliografia
Daniels A.: Zu den Beziehungen zwischen Wilhelm von Ware und Johannes Duns Scotus, „Franziskanische Studien” 19 (1932), s. 99-127.
Doucet V.: Commentaires sur les Sentences. Supplément au Répertoire de M. Frédéric Stegmueller, Ad Claras Aquas 1954.
Gàl G.: Guilelmi de Ware, O.F.M. doctrina philosophica per summa capita proposita, „Franciscan Studies” 14 (1954), s. 155-180, 265-292.
Hödl L.: Literar- und problem¬geschichtliche Untersuchungen zum Sentenzenkommentar des Wilhelm von Ware O.M. (nach 1305), „Recherches de théologie ancienne et médiévale” 57 (1990), s. 98-141.
Lechner J.: Die mehrfachen Fassungen des Sentenzenkommentars des Wilhelm von Ware O.F.M.. Allgemeine handschriftliche Beobachtungen, „Franziskanische Studien” 31(1949), s. 14-31.
Longpré E.: Maîtres Franciscains de Paris: Guillaume de Ware, „La France franciscaine” 5 (1922), s. 71-82.
Luna C.: Una nuova questione di Egidio Romano «De subiecto theologiae», „Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie” 37 (1990), s. 397-439.
Olszewski M.: O praktycznej bądź teoretycznej naturze teologii. Metateologia scholastyczna 1200-1350, Kraków 2002.
Olszewski M.: William of Ware on the Nature of Theology, [w:] What is Theology in the Middle Ages? Religious Cultures of Europe (11th-15th Century) as reflected in their Self-Understanding, red. M. Olszewski, (Archa Verbi, Subsidia, t. 1), Münster 2007, s. 225-243.
Stegmüller F.: Repertorium Commentariorum in Sententias Petri Lombardi, t. I, Herbipoli 1947, s. 142-145.
Zieliński E. I., Nieskończoność bytu Bożego w filozofii Jana Dunsa Szkota, Lublin 1980.
Copyright (c) 2008 Roczniki Filozoficzne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.