Realistyczna koncepcja sztuki

  • Henryk Kiereś Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Filozofii
Słowa kluczowe: realizm – idealizm, prywatywna teoria sztuki, ejdetyczna teoria sztuki, maniczno-ekspresyjna teoria sztuki

Abstrakt

This paper shows some key aspects and main theses of the so-called “privative” theory of art founded on philosophical realism. For the sake of contrast, idealism is discussed and its theories of art: “eidetic” (rationalism) and “manic”-expressive (irrationalism). The presentation of the two traditions is crowned with a thesis according to which the realistic theory of art is universal and cognitively neutral. The tradition of idealism, for that matter, does not explain art, but projects its vision and is entangled in a debate between so-called essentialism and anti-essentialism, the debate that cannot be solved.

Biogram autora

Henryk Kiereś, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Filozofii

Dr hab. Kiereś Henryk, prof. KUL – Katedra Filozofii Sztuki, Wydział Filozofii, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

Bibliografia

Aristoteles: Ethica Nicomachea, [w:] Aristotelis opera, ex recensione I. Bekkeri, vol. 2, Berolini 1831.

Kiereś H.: Spór o sztukę, Lublin 1996, s. 17-70.

Kiereś H.: Spór o teorię sztuki, [w:] tenże, Służyć kulturze, Lublin 1998, s. 127-144.

Kiereś H.: Kryzys w sztuce, [w:] tenże, Sztuka wobec natury, wyd.2, Radom 2001, s. 9-27.

Kiereś H.: Co zagraża sztuce?, Lublin 2004.

Kiereś H.: Człowiek i sztuka. Antropologiczne wątki problemu sztuki, Lublin 2006.

Krąpiec M. A.: Dlaczego zło?, wyd. 2, Lublin 1995.

Krąpiec M. A.: Filozofia – co wyjaśnia?, Warszawa 1997.

S. Thomae Aquinatis Commentum in quatuor libros Sententiarum Petri Lombardi, Parmae 1858.

S. Thomae Aquinatis In octo libros Physicorum Aristotelis expositio, cura et studio M. Maggiolo, Taurini 1954.

S. Thomae Aquinatis Summa theologiae, cura et studio P. Caramello, vol. 1, Torino 1963.

Opublikowane
2020-09-03
Dział
Artykuły