Johna Locke’a koncepcja tolerancji jako reakcja na zasadę „cuius regio, eius religio”

  • Antoni Szwed Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Filozofii i Socjologii
Słowa kluczowe: tolerancja; konflikty religijne i polityczne; Reformacja protestancka; podporządkowanie religii polityce

Abstrakt

Celem artykułu jest prezentacja i ocena argumentacji na rzecz potrzeby tolerancji religijnej, jaką znajdujemy w Liście o tolerancji Johna Locke’a (1632-1704). Pojęcie tolerancji zostało wypracowane przez angielskiego filozofa w odniesieniu do politycznej zasady cuius regio, eius religio („czyja władza, tego religia”), sformułowanej expressis verbis na Zjeździe w Augsburgu w 1555 r., ale znacznie wcześniej zastosowanej w Anglii za rządów króla Henryka VIII. Locke pokazał, że podporządkowanie religii bieżącej polityce było fatalnym błędem politycznym. W latach 1530-1689 spowodowało to państwowy terror, wrzenie społeczne i wyraźną deprecjację religii chrześcijańskiej. Król stał się najwyższym zwierzchnikiem Kościoła w Anglii, decydował o formach kultu i o dogmatycznym kształcie oficjalnej religii. Rządy oparte na zasadzie cuius regio, eius religio z definicji były nietolerancyjne wobec „niepaństwowych” grup wyznaniowych. Ich przekonania religijne były spychane do sfery życia prywatnego, pozostając z punktu widzenia prawa nielegalnymi. Przeciwnicy władzy królewskiej byli wykluczani ze sfery publicznej, więzieni, a nawet skazywani na karę śmierci. John Locke był pierwszym europejskim myślicielem, który do końca pojął istotę tego skrajnie niebezpiecznego i politycznie kosztownego błędu, popełnionego przez króla Henryka VIII i jego następców. Wywołując swoimi tekstami szerokie dyskusje o potrzebie tolerancji, znacząco przyczynił się do politycznego, społecznego i religijnego pokoju w Anglii.

Pierwotnym celem Johna Locke’a nie był projekt ogólnie akceptowanej tolerancji religijnej. Mimo pewnych sympatii dla socynian, angielski myśliciel nie miał skłonności irenistycznych. Nie chciał uczestniczyć w opracowywaniu międzyreligijnego teologicznego minimum, możliwego do zaakceptowania przez wszystkie strony religijnego sporu. Locke jako filozof polityki odpowiedział na potrzebę swoich czasów. Głównym problemem było wyjście Anglii ze stanu permanentnego wrzenia, krwawych konfliktów i ciągłych ideologicznych dysput, powodujących wzrost nienawiści religijnych i politycznych, i zaprowadzenie trwałego pokoju społecznego. Jego koncepcja tolerancji miała przede wszystkim znaczenie historyczne, ale do pewnego stopnia przyczyniła się także do rozwoju europejskiej demokracji.

 

Bibliografia

Cragg G.R.: From Puritanism to the Age of Reason, Cambridge: Cambridge University Press 1966.
Legutko R.: Tolerancja. Rzecz o surowym państwie, prawie natury, miłości i sumieniu, Kraków: Znak 1998.
Lloyd-Jones M.D.: The Puritans. Their Origins and Successors, Edinburgh: Banner of Truth Trust 1987.
Locke J.: List o tolerancji, przeł. L. Joachimowicz, Warszawa: PWN 1963.
McGrath A.E.: Reformation Thought: An Introduction, Oxford: Wiley-Blackwell 2012.
Ó Siochrú M.: God’s Executioner: Oliver Cromwell and the Conquest of Ireland, London: Faber & Faber 2008.
Parker S.: Discourse of Ecclesiastical Polity, London 1669.
Parker S.: History of His Own Time, London 1727.
Sina M.: L’avvento della ragione. «Reason» e «Above Reason» dal razionalismo teologico inglese al deismo, Milano: Vita e Pensiero 1976.
Opublikowane
2020-06-10
Dział
Artykuły