Problem „jakości ukrytych” w XVII-wiecznych dyskusjach nad istotą świata materialnego
Abstrakt
Koniec XVI i początek XVII wieku to czas ożywionych dyskusji filozoficzno-przyrodniczych. Jeden z ich ważnych wątków stanowił spór o naturę materii. Starły się tu trzy dominujące ówcześnie stanowiska filozoficzne: arystotelesowski hylemorfizm, odradzający się atomizm i wywodząca się od Paracelsusa tzw. filozofia chemiczna. Wśród wielu pojawiających się tematów na szczególną uwagę zasługuje zagadnienie tzw. jakości ukrytych. Ich koncepcja okazuje się istotnym wyróżnikiem każdego z tych stanowisk. Jest ona o tyle ważna, że ujawnia stojące za nią w każdym przypadku założenia epistemologiczne. Chodzi tu głównie o relację między inteligibilnością i poznawalnością zmysłową przedmiotów materialnych, a także, związane z tym, możliwości poznawcze umysłu ludzkiego. Przyjęte rozwiązania decydują też o tym, jak rozumie się samo pojęcie „jakość”. Dla arystotelików jest to cecha realnie tkwiąca w przedmiocie, filozofowie nowożytni rozumieją ją jako relację zachodzącą między przedmiotem i podmiotem, paracelsjanie wreszcie cechy przedmiotów materialnych interpretują na sposób duchowy.
Bibliografia
Descartes R.: Zasady filozofii, tł. I. Dąmbska, Kęty: Antyk 2001.
Doan M.: Paracelsus on ‘Erfahrung’ and the Wisdom of Praxis, „Analecta Hermeneutica” 1 (2009), s.167-183.
Hutchison K.: What Happened to Occult Qualities in the Scientific Revolution?, „Isis” 73 (1982), no. 2, s. 233-253.
Luethy C.H.: Atomism, Lynceus, and the Fate of Seventheenth-Century Microscop, „Early Science and Medicine” 1 (1996), s. 1-27.
Meinel Ch.: Early Seventeenth-Century Atomism: Theory, Epistemology, and the Insufficiency of Experiment, „Isis” 79 (1988), s. 68-103.
Siegfried R.: From Elements to Atoms: A History of Chemical Composition, Philadelphia: American Philosophical Society 2002.
Tomasz z Akwinu, św.: Summa teologiczna, t. VII, tł. P. Bełch, Londyn: Katolicki Ośrodek Wydawniczy „Veritas” 1980.
Titus Lucretius Carus, O naturze wszechrzeczy, tł. E Szymański, Kraków: PWN 1957.
Webster J.: From Paracelsus to Newton: Magic and the Making of Modern Science, Cambridge: Cambridge University Press 1982
Wilson C.: Visual Surface and Visual Symbol: The Microscope and the Occult in Early Modern Science, „Journal of the History of Ideas” 49 (1988), no. 1, s. 85-108.
Copyright (c) 2014 Roczniki Filozoficzne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.