Filozoficzna koncepcja odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw według Waltera Lippmanna

  • Eulalia Smuga-Fries Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Filozofii, doktorantka
Słowa kluczowe: społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw i biznesu; filozofia Waltera Lippmanna; ekonomia społeczna; amerykańska myśl ekonomiczna

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę pokazania zagadnienia społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw z filozoficznej perspektywy obecnej w pismach Waltera Lippmanna. Krótko omówione zostały istotne w tym kontekście elementy biografii autora powiązane z jego twórczością. Następnie przedstawione zostało samo pojęcie społecznej odpowiedzialności i jego ewolucja w okresie, w którym powstawały pisma Lippmanna, z naciskiem na amerykański kontekst kulturowo-historyczny. W kolejnej części pokazane zostały dwa różne ujęcia problematyki charakterystycznej dla opisywanego zagadnienia, które odnaleźć można w pismach autora. Pierwsze odnosi się do postulowanej przez autora teorii ekonomii społecznej, drugie powiązane jest ze specyficznym sposobem definiowania społeczeństwa. Wskazane zostały także źródła potencjalnych inspiracji we współczesnych Lippmannowi teoriach ekonomicznych, filozoficznych i społecznych. Niektóre propozycje autora są typowe dla epoki, inne zdają się nosić znamiona innowacyjności.

Opublikowane
2020-06-10
Dział
Artykuły