Pojęcie osoby w antropologii Hansa Eduarda Hengstenberga
Abstrakt
The article discuss the anthropological issue of Scheler’s most successful pupil, Hans Eduard Hengstenberg. The German philosopher tried to unite two different philosophical traditions: phenomenology and classical metaphysics. His main achievement was foundation of the new anthropological position based on the phenomenological concept of Sachlichkeit and the ontology of constitution. The article explains the inner logic of Hengstenberg’s ontological position and exams his philosophical criticism against the traditional hylemorfic theory of Aristotle used as a scholastic tool for explaining the union between body and mind.
Bibliografia
Arystoteles: O duszy, [w:] Dzieła wszystkie, t. 3, Warszawa 2003, s. 7-146.
Heidegger M.: Sein und Zeit, Frankfurt a. Main 1986.
Heidegger M.: Zur Bestimmung der Philosophie, GA 56/57, Frankfurt a. Main 1987.
Heidegger M., Fernseh-Interview, [w:] Martin Heidegger im Gespräch mit Richard Wisser, Pfulligen 1988, s. 21-28.
Heidegger M.: Was heißt Denken, [w:] Vorträge und Aufsätze, Stuttgart 1994, s. 123-138.
Hengstenberg H.E.: Autonomismus und Transcendenzphilosophie, Heidelberg 1950 (wyd. 2: Autonomismus und Transzendenzphilosophie, Dettelbach 1996).
Hengstenberg H.E.: Sein und Ursprünglichkeit, Salzburg–München–Köln 1958, s. 124-152.
Hengstenberg H.E.: Hans Eduard Hengstenberg, [w:] Philosophie in Selbstdarstellung, red. L.J. Pongratz, Hamburg 1975, s. 120-190.
Hengstenberg H.E.: Seinsüberschreitung und Kreativität, Salzburg-München 1979.
Hengstenberg H.E.: Philosophische Anthropologie, München-Salzburg 1984.
Hengstenberg H.E.: Thesen zur Seinskontitution, „Franziskanische Studien” 1-2 (1967), s. 110-133.
Lotz J.: Martin Heidegger und Thomas von Aquin, Pfullingen 1975.
Miller M.: The God-Given Way, „Proceedings of the Boston Area Colloquium in Ancient Philosophy” 6 (1990), s. 323-359.
Miller M., Unity and Logos: A Reading of Teaetetus 201c-210s, „Ancient Philosophy” 1 (1992), s. 87-111.
Miller M., “Unwritten Teachings” in the Parmenides, „Review of Metaphysics” 48 (1995), s. 591-633.
Pasterczyk P., Der Traum des Sokrates und das Problem der Dialektik im Theaitetos, Freiburg im Breisgau 2004.
Platon: Państwo. Prawa, Kęty 2001.
Płużański T.: Człowiek w filozofii św. Augustyna, „Studia Filozoficzne” 5 (90) 1973, s. 199-???.
Rohde E.: Psyche. Kult duszy i wiara w nieśmiertelność u starożytnych Greków, Kęty 2007.
Weier W.: Wege einer metaphysischen Phänomenologie, „Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie” 16 (1969), s. 388-427.
Copyright (c) 2013 Roczniki Filozoficzne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.