Kłopoty z pojęciem wiecznej teraźniejszości
Abstrakt
The article is devoted to problems connected with a concept of eternal present. I analyze two such conceptions of maximally extended divine “now”: proposed by Stump and Kretzmann and proposed by Whitehead. Yet the article begins with the presentation Thomas Aquinas’ conception of eternity. On the ground of this theory “eternal now’ has only metaphorical meaning.
Bibliografia
Bocheński J.M.: Gottes Dasein und Wesen, Philosophia Verlag 2003.
Craig W.L.: The Eternal Present and Stump-Kretzmann Eternity, „American Catholic Philosophical Quarterly” 73 (1999), s. 521-536.
Hartshorne Ch.: Whitehead’s Idea of God, [w:] tenże, Whitehead’s Philosophy, London 1972, s. 63-97.
Ingarden R.: Spór o istnienie świata, t. 1, Warszawa: PWN 1987.
Kenny A.: The God of the Philosophers, Oxford: Clarendon Press 1979.
Moskal P.: Spór o racje religii, Lublin: TN KUL 2000.
Piwowarczyk M.: Bóg i stawanie się. Problem relacji świat-Bóg w filozofii Alfreda Northa Whiteheada, Lublin: TN KUL 2008.
Rosiak M.: Spór o substancjalizm. Studia z ontologii Ingardena i metafizyki Whiteheada, Łódź: Wydawnictwo UŁ 2003.
Stump E., Kretzmann N.: Eternity, „Journal of Philosophy” 78 (1981), s. 429-458.
Tomasz z Akwinu, Summa Contra Gentiles, Prawda wiary chrześcijańskiej w dyskusji z poganami, innowiercami i błądzącymi, tł. Z. Włodek, W. Zega, t. 1, Poznań: Wydawnictwo „W drodze” 2003.
Tomasz z Akwinu, Traktat o Bogu, Summa teologii, kwestie 1-26, tł. G. Kurylewicz, Z. Nerczuk, M. Olszewski, Kraków: Wydawnictwo Znak 2001.
Weingartner P.: God’s Existence. Can it be Proven?,Ontos Verlag 2010.
Whitehead A.N.: Process and Reality. An Essay in Cosmology, New York: The Free Press 1978.
Copyright (c) 2012 Roczniki Filozoficzne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.