Prussian Reproduction, Proper Function and Infertile Marriages

  • David B. Hershenov University at Buffalo
Słowa kluczowe: Alexander R. Pruss; właściwe funkcjonowanie; zdrowie; bezpłodność; małżeństwo

Abstrakt

Rozrodczość, właściwe funkcjonowanie oraz bezpłodne małżeństwa w ujęciu Prussa

Alexander Pruss uważa, że podstawowym przejawem ludzkiej miłości jest miłość romantyczna, której urzeczywistnieniem jest stosunek płciowy zorientowany na rozrodczość. W świetle takiego podejścia akt seksualny osób tej samej płci nie może zostać spełniony we właściwy sposób, ponieważ wiąże się z błędnym rozumieniem natury drugiej osoby i możliwości zjednoczenia z nią. Choć aktywność seksualna osób tej samej płci może wydawać się spełnieniem miłości romantycznej, to czymś niewłaściwym jest wzbudzanie takiego fałszywego doświadczenia w sobie samym lub w drugiej osobie. Ukazuję dylemat pojawiający się w kontekście tezy Prussa: albo zarówno pary homoseksualne, jak i pary heteroseksualne, które przekroczyły okres menopauzy, są uprawnione do zawarcia małżeństwa, gdyż ich romantyczna miłość nie jest dysfunkcyjna, mimo że nie jest zorientowana na rozrodczość, albo też małżeństwo jest niestosowne w przypadku obu tych grup. W artykule proponuję dwa sposoby uniknięcia tego dylematu, które pozwoliłyby Prussowi odróżnić niepłodność par homoseksualnych od niepłodności kobiet po okresie menopauzy.

Bibliografia

Allen, Colin, March Berkoff, and George Lauder. 1998. Nature’s Purposes: Analyses of Functions and Design in Biology. MIT Press.

Antony, Louise. Kurtz Lecture “Materialism, Naturalism and Nihilism.” University at Buffalo, October 20, 2011

Boorse, Christopher. 1977. “Health as a Theoretical Concept.” Philosophy of Science 44:542–73.

Boorse, Christopher.1997. “A Rebuttal on Health.” In What Is Disease?, edited by James M. Humber and Robert F. Almeder, 1–134. Totowa, NJ: Humana Press.

Boorse, Christopher. 2002. “A Rebuttal on Functions.” In Functions: New Essays in the Philosophy of Psychology and Biology, edited by Andre Ariew, Robert Cummins, and Mark Perlman, 63–112. New York: Oxford University Press.

Caplan, Arthur L. 1992. “Is Aging a Disease?” In If I were a Rich Man could I Buy a Pancreas and Other Essays on the Ethics of Health Care, edited by Arthur L. Caplan, 195-209. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.

Dawkins, Richard. 1976. The Selfish Gene. Oxford, New York: Oxford University Press.

George, Robert, Sherif Girgis and Ryan Anderson. 2010.“What is Marriage?” Harvard Journal of Law and Public Policy. Harvard Journal of Law and Public Policy, 34,1:245–87.

Hull, David. 1978. “A Matter of Individuality.” Philosophy of Science, 45:335–60.

Hershenov, Rose, and David Hershenov. 2015. “Morally Relevant Potential,” Journal of Medical Ethics. 41,3:268–71.

Plantinga, Alvin. 1993. Warrant and Proper Function. New York, Oxford: Oxford University Press.

Pruss, Alex. 2012. One Body: An Essay in Christian Ethics. Notre Dame: Notre Dame University Press.

Reznek, Lawrie. 1987. The Nature of Disease. London, New York: Routledge and Kegan.

Smith, Barry. 2014. “Ontology of Aging.” PANTC Conference, University at Buffalo. August 2, 2014 http://www.buffalo.edu/cas/philosophy/news-events/events.html

Van Inwagen, Peter. 1995. “The Place of Chance in a World Sustained by God.” In Peter Van Inwagen. God, Knowledge and Mystery. Ithaca: Cornell University Press.

Wakefield, Jerome. 1992. “The Concept of Mental Disorder: On the Boundary Between Biological Facts and Social Values.” American Psychologist 47,3:378–88.

Opublikowane
2020-06-16
Dział
Artykuły