Pantheism

  • Peter Forrest University of New England
Słowa kluczowe: Many Worlds; Panentheism; Pantheism; substance; worshipping

Abstrakt

Panteizm

Powyższy artykuł jest eksplikacją pojęcia panteizm, zawierając przy tym dwie osobliwości. Po pierwsze, zamiast ujmować panteizm jako tezę czysto metafizyczną, traktuję go jako teorię zarówno metafizyczną, jak i wartościującą, głoszącą, że Wszechświat godny jest religijnej czci. Takie określenie panteizmu ma swoje konsekwencje dla odróżnienia tej doktryny od zbliżonych stanowisk, jak na przykład panenteizm. Po drugie, w moim artykule rozważam, jakie znaczenie posiada popularna obecnie (i słusznie) Teoria Wielu Światów dla argumentacji na rzecz panteizmu. W wąskim lub ścisłym sensie panteizm jest tezą głoszącą, że wszechświat jest Bogiem, przy czym przez Boga, pisanego z dużej litery, rozumiem istotę w najwyższym stopniu godną religijnej czci. To odróżnia panteizm od panenteizmu, czyli tezy głoszącej, że wszechświat jest częścią Boga, a nie całym Bogiem. W szerszym sensie panteizm jest tezą głoszącą, że wszechświat jest godny religijnej czci, chociaż nie w najwyższym stopniu.

Bibliografia

Armstrong, David. 1978. A Theory of Universals: Universals and Scientific Realism. Volume II. Cambridge: Cambridge University Press.

Barrett, Justin. 2004. Why Would Anyone Believe in God? (Cognitive Science of Religion). Altamira.

Ewing, Alftred. 1973. Value and Reality: The Philosophical Case for Theism. Allen & Unwin.

Findlay, J.N. 1963. Language. Truth and Value. Humanities Press.

Forrest, Peter. 2007. Developmental Theism: From Pure Will to Unbounded Love. Oxford University Press.

Jantzen, Grace. 1998. Becoming Divine: Towards a feminist philosophy of religion. Manchester University Press.

Kim, Jaegwon. 1987. “‘Strong’ and ‘Global’ Supervenience Revisited”. Philosophy and Phenomenological Research 48:315–26.

Leśniewski, Stanisław. 1916. Podstawy ogólnej teoryi mnogości. I, Moskow: Prace Polskiego Koła Naukowego w Moskwie, Sekcya matematyczno-przyrodnicza. English translation by D.I. Barnett: ‘Foundations of the General Theory of Sets. I’, in Stanislaw Leśniewski. Collected Works, edited by S. J. Surma et al. Dordrecht: Kluwer, 1992, Vol. 1: 129–173.

Lewis, David. 1991. Parts of Classes. Oxford: Blackwell.

Levine, Michael. 1994. Pantheism: a non-theistic concept of deity. Routledge.

Mander, William. 2016. “Pantheism.” In The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2016 Edition), edited by Edward N. Zalta, forthcoming URL = http://plato.stanford.edu/archives/fall2016/entries/pantheism/.

Menzel, Christopher. 2016. “Possible Worlds.” In The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2016 Edition), edited by Edward N. Zalta, URL = http://plato.stanford.edu/archives/fall2016/entries/possible-worlds/.

Oppy, Graham. 1997. “Pantheism, Quantification and Mereology.” The Monist, 80: 320-336.

Stace, Walter. 1960. Mysticism and Philosophy. London: Macmillan Press.

Wasserman, Ryan. 2015. “Material Constitution.” In The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2015 Edition), edited by Edward N. Zalta, URL = http://plato.stanford.edu/archives/spr2015/entries/material-constitution/.

Weatherson, Brian. 2015. “The Problem of the Many.” In The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2015 Edition), edited by Edward N. Zalta. URL = http://plato.stanford.edu/archives/win2015/entries/problem-of-many/>.

Opublikowane
2020-06-15