Debata Dummett–Lash i bezpośredniość Objawienia

  • Krzysztof Czerniawski Uniwersytet Warszawski, Wydział Filozofii i Socjologii
Słowa kluczowe: Michael Dummett; Nicholas Lash; Bede Griffith; dogmaty wiary; interpretacja alegoryczna; objawienie; racjonalność religii

Abstrakt

W artykule streszczam tzw. Debatę Dummett Lash, która miała miejsce na łamach czasopisma angielskich dominikanów New Blackfriars w latach 1987–1989. Rozróżniam trzy główne nurty debaty. W pierwszym głównym oponentem filozofa Michaela Dummetta, inicjatora debaty, był benedyktyn Bede Griffith, który proponował symboliczne rozumienie Biblii. Według Dummetta jednak rozumienie symboliczne opiera się na wcześniejszym rozumieniu dosłownym, które z tego powodu nie może być odrzucone. W drugim Dummett argumentował za potrzebą intersubiektywnego uzasadnienia naszej przynależności do konkretnego Kościoła, ponieważ w innym przypadku nie bylibyśmy w stanie podać żadnych racji na rzecz zmiany poglądów przez tych, którzy nie wyznają chrześcijaństwa. Jego główna teza nie była atakowana, niektórzy uczestnicy debaty kwestionowali jednak niektóre szczegóły natury tego uzasadnienia i całego paradygmatu myślenia w kategoriach wyznaniowych. Trzeci i kluczowy nurt debaty miał swoje źródło w nacisku Dummetta na to, że współczesna katolicka biblistyka odeszła od tradycyjnego katolickiego nauczania i stąd konieczne jest ogłoszenie granic możliwej interpretacji katolickich artykułów wiary. Wielu teologów, którzy brali udział w debacie, postrzegało to żądanie Dummetta jako zagrożenie dla naukowej wolności, a najważniejszy z nich, Nicholas Lash, profesor University of Cambridge, wskazywał, że także postulowane przez Dummetta ogłoszenie będzie wymagało interpretacji, stąd wyznaczenie granic możliwej interpretacji jest po prostu niemożliwe. Na końcu artykułu dochodzę do wniosku, że możemy postrzegać Dummetta zarówno jako filozofa, który stara się traktować religię w sposób racjonalny, jak i prostego katolickiego świeckiego, chcącego mieć bezpośredni dostęp do Objawienia bez pośrednictwa ekspertów od biblistyki.

Bibliografia

Collins, John. „The Impact of Dogmatism on Rational Discourse: Comments on the Paper of Michael Dummett”. W: Hermes and Athena: Biblical Exegesis and Philosophical Theology. Red. Eleonore Stump i Thomas P. Flint, 23–30. Notre Dame, Indiana: University of Notre Dame, 1993.

Dummett, Michael. „A Remarkable Consensus”. New Blackfriars 68 (1987), No. 809: 424–431.

Dummett, Michael. „Unsafe Premises: a reply to Nicholas Lash”.New Blackfriars 68 (1987), No. 811: 558–566.

Dummett, Michael. „Theology and Reason”. New Blackfriars 69 (1988), No. 816: 237–245.

Dummett, Michael. „What Chance for Ecumenism?”. New Blackfriars” 69 (1988), No. 822: 530–545

Dummett, Michael. „The Impact of Scriptural Studies on the Content of Catholic Belief”. W: Hermes and Athena: Biblical Exegesis and Philosophical Theology. Red. Eleonore Stump i Thomas P. Flint, 3–21. Notre Dame, Indiana: University of Notre Dame, 1993.

Griffith, Bede. „A Symbolic Theology”. New Blackfriars 69 (1988), No. 817: 289–294.

Fitzpatrick, Joseph. „Lonergan’s Method and the Dummett-Lash dispute”. New Blackfriars 69 (1988), No. 814: 126–138.

Fitzpatrick, Joseph. „Michael Dummett’s ‘Theology and Reason’ — Joseph Fitzpatrick replies”. New Blackfriars 69 (1988), No. 817: 295–296.

Hendel, Ron S. „Israelite Religion”. W: Encyclopedia of Religion. Second Edition. Red. Lindsay Jones. Vol. VII, 4742–4750. Detroit: Macmillan Reference, 2005.

Lash, Nicholas. „A Leaky Sort of Thing? The divisiveness of Michael Dummett”. New Blackfriars 68 (1987), No. 811: 552–557.

Lash, Nicholas. „The Difficulty of Making Sense?”. New Blackfriars 70 (1989), No. 824: 74–84.

Radcliffe, Timothy. „Interrogating the Consensus: a response to Michael Dummett”. New Blackfriars 69 (1988), No. 814: 116–126.

Radcliffe, Timothy. „The Dummett-Lash Debate: positively the last appearance”. New Blackfriars 70 (1989), No. 826: 200–201.

Sheehan, Thomas. „Revolution in the Church”. Recenzja: Hans Küng, Eternal Life? After Death as a Medical, Philosophical and Theological Problem. The New York Review of Books 14 June 1984. Dostęp 5.02.2016. http://www.nybooks.com/articles/1984/06/14/revolution-in-the-church/

Opublikowane
2020-06-12
Dział
Artykuły