Tomasz z Akwinu i Duns Szkot o przygodności, wolności i indywidualności

  • Michał Paluch Papieski Uniwersytet Świętego Tomasza z Akwinu w Rzymie
Słowa kluczowe: Tomasz z Akwinu; Duns Szkot; przygodność; wolność; indywiduacja

Abstrakt

Tekst jest próbą przedstawienia fundamentalnych perspektyw, które są konieczne dla zrozumienia stanowiska Akwinaty na temat przygodności, wolności i indywiduacji w zestawieniu z propozycją Dunsa Szkota. Autor stara się wziąć pod uwagę ostrzeżenie É. Gilsona: niewiele da porównywanie wybranych szczegółów wspomnianych pozycji filozoficznych bez zrozumienia fundamentalnej różnicy między porównywanymi metafizykami.

Pierwsza część artykułu przedstawia różnicę rozumienia relacji między naturą i wolą. Duns Szkot interpretuje wolę, przeciwstawiając ją naturze, i rozumie prawdziwie osobowe, wolne i chrześcijańskie działanie w opozycji do deterministycznych działań natury. Dla Akwinaty prawdziwie osobowe działanie może być wpisane w naturę jako jej wolne dopełnienie. Różnica jest ufundowana w rozmaitych interpretacjach filozofii Arystotelesa. Druga część opisuje różnicę w rozumieniu transcendencji boskich działań. Tomasz posługuje się bardzo mocnym rozumieniem transcendencji, które pozwala przyjąć tezę: niezmienność (= konieczność) woli Boga uzyskuje swoje cele zarówno przez konieczne, jak i wolne (!) działania stworzeń (por. De veritate, q. 6, a. 3, ad 3). Duns Szkot szuka bardziej intuicyjnie dostępnego rozumienia relacji między boskimi i ludzkimi działaniami. Z tego powodu opisuje boskie działania jako przygodne, podejmowane w wiecznym „teraz”. Trzecia część zajmuje się doktryną indywiduacji. Duns Szkot proponował rozwiązać problem przez odwołanie do słynnej formy haecceitas. Chociaż dla Tomasza nośnikiem indywidualności po zindywidualizowaniu bytu jest także forma jako źródło substancjalności i chociaż Tomasz musiał być świadomy trudności klasycznego stanowiska, odwołującego się do Arystotelesa (materia jako główny czynnik indywiduacji), trzyma się stanowczo arystotelesowskiego rozwiązania, nieznacznie je przeformułowując (materia quantitate signata). Były najprawdopodobniej dwa powody wiernego podążania Tomasza za Arystotelesem, mimo wątpliwości Alberta Wielkiego i Bonawentury: chęć podkreślenia hylemorficznej struktury bytu i próba wskazania trwałej podstawy dla pojęciowych genera. Ostatni problem prowadzi do najważniejszej metafizycznej różnicy między analizowanymi propozycjami. Duns Szkot jako esencjalista musi wpisać wszystko, co rzeczywiste, w porządek istotowy. Tomasz artykułuje rzeczywistość bytu, biorąc pod uwagę istotę i istnienie. Jego stanowisko daje tym sposobem więcej możliwości do odczytania bytu.

Bibliografia

Auer, Johann. Die Entwicklung der Gnadenlehre in der Hochscholastik. T. 1–2. Freiburg: Herder, 1942–1951.

Benedykt XVI. „Przemówienie na uniwersytecie w Ratyzbonie (Regensburg)”, 12.09.2006. Opoka.org.pl. Dostęp 31.03.2017. http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/podroze/ben16-ratyzbona_12092006.html

Bonino, Serge-Thomas. „Les différentes réalisations de la science divine selon saint Thomas d’Aquin”. W: Thomas d’Aquin. De la Vérité, question 2 (La science en Dieu), 580–585. Fribourg–Paris: Éditions Universitaires–Cerf.

Dionysiaca. Recueil donnant l’ensemble des traductions latines des ouvrages attribués au Denys de l’Aréopage. Red. Philippe Chevalier. T. 1–2. Bruges: Desclée de Brouver, 1937.

Gilson, Étienne. Jean Duns Scot. Introduction à ses positions fondamentales. Paris: Vrin, 1952.

Gilson, Étienne. Duch filozofii średniowiecznej. Tłum. Jan Rybałt. Warszawa: IW PAX, 1958.

Hart, David B. The Experience of God. Being, consciousness, bliss. New Haven, London: Yale University Press, 2013.

Kim, Yul. Selbstbewegung des Willens bei Thomas von Aquin. Berlin: Akademie Verlag, 2007.

Klinger, Ingbert. Das Prinzip der Individuation bei Thomas von Aquin. Versuch einer Interpretion und Vergleich mit zwei umstrittenen Opuscula. Münsterschwarzach: Vier-Türme-Verlag, 1964.

Krąpiec, Mieczysław A. Realizm ludzkiego poznania, Poznań: Pallottinum, 1959.

Lottin, Otto. Psychologie et morale aux XIIe et XIIIe siècles. T. 1–5. Louvain, Gembloux: Abbaye du Mont César, J. Duculot, 1942–1960..

McGinn, Bernard. “The development of the thought of Thomas Aquinas on the reconciliation of divine providence and contingent action”. The Thomist, 39 (1975): 741–752.

Paluch, Michał “Recovering a Doctrine of Providence: A Report”. Nova et Vetera. English Edition, 12 (. 2014): 1161–1174.

Paluch, Michał. „Czy Akwinata stał się woluntarystą? Kilka obserwacji na temat wciąż niezakończonego sporu”. Przegląd Tomistyczny, 22 (2016): 313–329.

Pannenberg, Wolfhart. Die Prädestinationslehre des Duns Skotus im Zusammenhang der scholastischen Lehrentwicklung. Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht, 1954.

Pieper, Josef. „Prawda i niepoznawalność. Element negatywny w filozofii św. Tomasza z Akwinu”, Znak 13 (1961.): 1500–1514.

Swieżawski, Stefan. „Wstęp do kwestii 76”. W: Tomasz z Akwinu. Traktat o człowieku. Summa teologii I, 75–89, 57–83. Kęty: Wydawnictwo Antyk, 1988.

Te Velde, Rudi. „Natura In Seipsa Recurva Est: Duns Scotus and Aquinas on the Relationship between Nature and Will”. W: John Duns Scotus. Renewal of Philosophy. Acts of the Third Symposium Organized by the Dutch Society for Medieval Philosophy Medium Aevum (May 23 and 24, 1996). Red. Egbert P. Bos, 155–169. Amsterdam, Atlanta, GA: Rodopi, 1998.

Thomas de Aquino. Quaestiones disputatae de veritate. W: Opera omnia iussu Leonis XIII P.M. edita. T. 22, 1–3. Roma: Editori di San Tommaso, 1970–1976.

Tomasz z Akwinu. Kwestie dyskutowane o prawdzie. T. 1–2. Tłum. Adam Aduszkiewicz, Leszek Kuczyński i Jacek Ruszczyński. Kęty: Wydawnictwo Antyk, 1998.

Tomasz z Akwinu. Byt i istota. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2009.

Opublikowane
2020-06-12
Dział
Artykuły