Teizm a twardy inkompatybilizm
Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie stanowiska zwanego twardym inkompatybilzimem i porównanie go z teistyczną, a w szczególności współczesną chrześcijańską koncepcją wolności woli ludzkiej. Twardy inkompatybilizm głosi, że wolność woli ludzkiej, rozumiana zarówno w sposób libertariański, jak i kompatbilistyczny, nie istnieje. W artykule zwraca się uwagę na pewną zbieżność między tezą twardego inkompatybilizmu a opartą na Biblii mądrością chrześcijańską, głoszącą zależność ontyczną i aksjologiczną człowieka od Boga. Zarazem jednak argumentuje się, że jednym z najważniejszych składników teologii i filozofii chrześcijańskiej jest doktryna o wolności woli ludzkiej i ludzkiej odpowiedzialności za zło. Doktryna ta jest niespójna z twardym inkompatybilizmem. W części końcowej artykułu przedstawiona jest syntetycznie propozycja, jak można uzgodnić ze sobą tezę indeterminizmu metafizycznego, która jest spójna z twardym inkomatybilizmem, z tezą libertarianizmu, która jest niespójna z twardym inkompatybilizmem.
Bibliografia
Fischer, John, Robert Kane, Derk Pereboom, Manuel Vargas, red. 2007. Four views on free will. Oxford: Blackwell Publishing.
Hasker, William. 1989. God, Time, and Knowledge. Ithaca and London: Cornell University Press.
Hasker, William. 2011. „Divine Knowledge and Human Freedom”. W: Robert Kane, red. The Oxford Handbook of Free Will, 39–54. Oxford: Oxford University Press.
Hick, John. 1977. Evil and the God of Love. New York: Harper Collins Publishers.
Highfield, Ron. 1995. „The freedom to say ‘No’? Karl Rahner’s doctrine of sin”. Theological Studies 56:485–503.
Highfield, Ron. 2011. „Response to William Lane Craig”. W: Stanley N. Gundry i Dennis W. Jowers, red. Four Views on Divine Providence, 114–122. Michigan: Zondervan.
Hubaczek, Krzysztof. 2010. Bóg a zło. Problematyka teodycealna w filozofii analitycznej. Wrocław: Fundacja na Recz Nauki Polskiej.
Kane, Robert. 2007. „Libertarianism”. W: John Fischer, Robert Kane, Derk Pereboom i Manuel Vargas, red. Four views on free will, 5–43. Oxford: Blackwell Publishing.
Kotarbiński, Tadeusz. 1962. Przykład indywidualny kształtowania postawy wolnomyślicielskiej. Warszawa: Książka i Wiedza.
Łukasiewicz, Dariusz. 2014. Opatrzność Boża, wolność, przypadek. Studium z analitycznej filozofii religii. Kraków: Wydawnictwo Fundacja Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii/ Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów „W drodze”/Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów.
Roth, K. John. 1981. „A Theodicy of Protest”. W: Stephen T. Davis, red. Encountering Evil: Live Options in Theodicy, 7–22. Atlanta: John Knox Press.
Rowe, William. 1990. „The Problem of Evil and some Varieties of Atheism”. W: Marilyn McCord Adams i Robert Merrihew Adams. The Problem of Evil, 126–137. Oxford: Oxford University Press.
Pereboom, Derk. 2007. „Hard Incompatibilism”. W: John Fischer, Robert Kane, Derk Pereboom i Manuel Vargas, red. Four views on free will, 85–125. Oxford: Blackwell Publishing.
Plantinga, Alvin. 1995. Bóg wolność i zło. Tłum. K. Gurba. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Smilansky, Saul. 2000. Free will and illusion. Oxford: Oxford University Press.
Stump, Eleonore. 2003. Aquinas. New York: Routledge.
Swinburne, Richard. 1995. Spójność teizmu. Tłum. Tadeusz Szubka. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Copyright (c) 2017 Roczniki Filozoficzne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.