Znaki boskiej rzeczywistości: Interpretacja i krytyka koncepcji teistycznych znaków naturalnych Charlesa S. Evansa

Słowa kluczowe: filozofia religii, przekonania religijne, teistyczne znaki naturalne, Bóg, wiara i racjonalność

Abstrakt

Celem artykułu jest interpretacja i krytyka koncepcji teistycznych znaków naturalnych (TZN), przedstawionej przez Charlesa S. Evansa. TZN to charakterystyczne doświadczenia lub własności świata, które sprawiają, że jednostka, która się z nimi zetknie, formuje pewne podstawowe, uzasadnione przekonania o istnieniu Boga i jego naturze. W artykule proponuję dwie interpretacje tego, jak funkcjonują TZN, odwołujące się do kategorii percepcji i pośredniej identyfikacji percepcyjnej. Przedstawiam także dwa argumenty krytyczne wobec koncepcji TZN. Po pierwsze, wskazuję, że nie wyjaśnia ona zadowalająco, dlaczego TZN są niejednoznaczne, tj., mogą być odczytywane na różne sposoby. Po drugie, zauważam, że pewne doświadczenia można potraktować jako „ateistyczne znaki naturalne”. Istnienie takich doświadczeń daje rację do przypuszczenia, że Bóg jest zwodzicielem.

Bibliografia

Adams, Sarah, i Jon Robson. 2016. „Does absence make atheistic belief grow stronger?” International Journal for Philosophy of Religion 79: 49–68. DOI: 10.1007/s11153-015-9532-3.

Dostojewski, Fiodor. 1913. Bracia Karamazow. Przełożyła Barbara Beaupré. Warszawa: Biblioteka Dzieł Wyborowych.

Evans, Charles S. 2010. Natural Signs and Knowledge of God. A New Look at Theistic Arguments. New York: Oxford University Press.

Evans, C[harles] S. 2011. „Religious Experience and the Question of Whether Belief in God Requires Evidence”. W: Evidence and Religious Belief. Red. Kelly James Clark i Raymond J. VanArragon, 37–51. New York: Oxford University Press.

Galewicz, Włodzimierz. 1996. „Williama Jamesa spór z agnostycyzmem”. W: William James. Prawo do wiary. Przełożył Adam Grobler, 7–33. Kraków: Znak.

Gellman, Jerome. 1992. „A New Look at the Problem of Evil”. Faith and Philosophy 9, 2: 210–216.

Kartezjusz. 2006 [1647]. Medytacje o filozofii pierwszej. Przełożył Jan Hartman. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.

Plantinga, Alvin. 2000. Warranted Christian Belief. New York: Oxford University Press.

Ruczaj, Stanisław. 2017. „Doświadczenie zła jako racja dla ateizmu (analiza koncepcji Jerome’a I. Gellmana)”. Racjonalia 7: 7–20. DOI: http://dx.doi.org/10.15633/r.2441.

Schellenberg, John. 2015. The Hiddenness Argument: Philosophy’s New Challenge to Belief in God. Oxford: Oxford University Press.

West, Ryan, i Adam C. Pelser. 2015. „Perceiving God through Natural Beauty”. Faith and Philosophy 32, 3: 293–312. DOI: 10.5840/faithphil20157743.

Opublikowane
2020-03-30
Dział
Artykuły