„Est Deus omnino simplex?” Prostota Boga w ujęciu św. Tomasza z Akwinu

Słowa kluczowe: prostota Boga, filozofia średniowieczna, atrybuty Boga, metafizyka składników, teologia filozoficzna

Abstrakt

Doktryna Bożej prostoty przez wieki znajdowała się w sercu teologii chrześcijańskiej. W dojrzałej myśli św. Tomasza z Akwinu prostota zajmuje pośród Boskich atrybutów uprzywilejowane miejsce. Byt prosty — czy też całkowicie prosty — to taki, który nie posiada żadnych części czy składników. To, że Bóg jest całkowicie prosty, oznacza, że nie wykazuje On żadnego z siedmiu wyszczególnionych przez Tomasza (i jego zdaniem jedynych możliwych) złożeń. Argumenty, jakimi św. Tomasz uzasadnia tezę o Bożej prostocie, podzielić można na cztery typy, które nazwałem: argumentem z braku możności, argumentem z uprzedniości części wobec całości, argumentem z uprzedniego twórcy oraz argumentem z doskonałości. Wszystkie one za punkt wyjścia przyjmują utożsamienie Boga z pierwszą przyczyną wszystkich rzeczy. Dodają do tego charakterystyczne dla siebie przesłanki. Pierwszy — że pierwsza przyczyna nie posiada możności, a każdy byt złożony musi ją posiadać. Drugi — że wszystko, co złożone jest zależne od swoich części, a pierwsza przyczyna nie jest od niczego zależna. Trzeci — że wszystko, co złożone wymaga czynnika sprawczego lub wyjaśnienia, a pierwsza przyczyna go nie posiada. Czwarty — że pierwsza przyczyna jest bytem doskonale dobrym, a byt taki nie może być złożony. W świetle przeprowadzonych analiz pierwsze dwa rozumowania wydają się niezadowalające. Trzeci zaś dowód stanowi dobre uzasadnienie dla rozważanej tezy, a czwarty może służyć za dodatkowe, choć słabsze, jej uzasadnienie.

Bibliografia

Arystoteles. Metafizyka. Przełożył Kazimierz Leśniak. W: idem, Dzieła wszystkie. T. 2. Warszawa: PWN, 1990.

Brower, Jeffrey. „Matter, Form and Individuation”. W: The Oxford Handbook of Aquinas, red. Eleonore Stump i Brian Davies, 85–103. Oxford, New York: Oxford University Press, 2012.

Hughes, Christopher. On a Complex Theory of a Simple God. Ithaca, London: Cornell University Press, 1989.

O’Connor, Timothy. „‘This All Men Call God’”. Faith and Philosophy 21 (2004): 417–435.

Piwowarczyk, Marek. Prostota Boga, w: Filozofia Boga. Część II. Odkrywanie Boga, red. Stanisław Janeczek i Anna Starościc. Lublin: Wydawnictwo KUL, 2017.

Przanowski, Mateusz. 2010. Wprowadzenie do kwestii VII: O prostocie Bożej istoty, w: św. Tomasz z Akwinu, Kwestie dyskutowane o mocy Boga. T. IV. (Ad Fontes, 17), red. Mateusz Przanowski OP i Jan Kiełbasa, 5–62 Kęty. Warszawa: Wydawnictwo Marek Derewiecki — Instytut Tomistyczny.

Stump, Eleonore. Aquinas. London, New York: Routlege, 2003.

Swinburne, Richard. The Christian God. New York: Oxford University Press, 1994.

Tomasz z Akwinu, św. Byt i istota. Przełożył Władysław Seńko. (Ad Fontes, 10). Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2009.

Tomasz z Akwinu, św. Kwestia o duszy. Przełożyli Zofia Włodek i Włodzimierz Zega. Kraków: Wydawnictwo Znak, 1996.

Tomasz z Akwinu, św. Kwestie dyskutowane o mocy Boga. Przełożyli Magdalena Bieniak-Nowak i in. (Ad Fontes, 17). T. IV: O prostocie Bożej istoty; O tym, co odwiecznie relacyjnie orzeka się o Bogu, red. Mateusz Przanowski OP i Jan Kiełbasa. Kęty, Warszawa: Wydawnictwo Marek Derewiecki — Instytut Tomistyczny, 2010.

Tomasz z Akwinu, św. Summa contra gentiles: prawda wiary chrześcijańskiej w dyskusji z poganami, innowiercami i błądzącymi. Przełożyli Zofia Włodek i Włodzimierz Zega. (Biblioteka Christianitas: najważniejsze książki chrześcijaństwa, 14). T. I. Poznań: Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów „W drodze”, 2003

Tomasz z Akwinu, św. Traktat o Bogu. Summa teologii, kwestie 1–26. Przełożyła Gabriela Kurylewicz i in. Kraków: Wydawnictwo Znak, 2001.

Weigel, Peter. Aquinas on Simplicity: an Investigation into the Foundations of his Philosophical Theology. Bern: Peter Lang, 2008.

Wolterstorff, Nicholas. „Divine simplicity”. Philosophical Perspectives 5: Philosophy of Religion 1991: 531–552.

Opublikowane
2020-03-30
Dział
Artykuły