Body–Soul and the Birth and Death of Man: Benedict Hesse’s Opinion in the Mediaeval Discussion
Abstrakt
Ciało–dusza a narodziny i śmierć człowieka: opinia Benedykta Hessego w średniowiecznej dyskusji
Przedstawiona problematyka została omówiona na podstawie wybranych komentarzy do traktatu Arystotelesa O duszy, tworzonych w nurcie tzw. via moderna, zwłaszcza jego głównych przedsawicieli: Jana Burydana, Mikołaja Oresme i Londoriusza z Lindores. W tym kontekście powstały krakowskie komentarze m.in. Benedykta Hessego i Anonima, nawiązujące do paryskich nominalistów. Przeprowadzone analizy tekstów pozwalają stwierdzić, że mimo opinii Wilhelma Ockhama, kwestionującej możliwość filozoficznego poznania duszy, późnośredniowieczni zwolennicy nominalizmu nie rezygnowali ze spekulacji na temat początku człowieka (narodzin) i śmierci, czyli oddzielenia duszy od ciała, a także losu duszy po śmierci. Skupili się oni na naturze materii ludzkiego ciała (embrion, nasienie) i jego relacji do duszy (formy) – w momencie narodzin. W problematyce śmierci XIV-wieczni uczeni podjęli próby uzasadnienia psychofizycznej jedności istoty ludzkiej istniejącej po śmierci w postaci nieśmiertelnej duszy. Jeśli nie potrafili znaleźć zadowalającego rozwiązania tych aporetycznych kwestii, mieli odwagę przyznać, że nie jest to możliwe, polegając wyłącznie na naturalnych siłach rozumu. Wskazywali na konieczność odwołania się do wiary, nie popadając jednak w fideizm. Było to metodyczne przedsięwzięcie, oparte na doświadczeniu, że naturalny rozum ludzki w swych poszukiwaniach nie jest w stanie samodzielnie dojść do pewnych prawd i czasami może się mylić. Wówczas wiara staje się przewodnikiem i dostarcza bardziej akceptowalnych rozwiązań. To odwaga jednego z największych filozofów – Platona, który powiedział, że trzeba mieć „wielką odwagę”, aby podjąć się takich poszukiwań i przyjąć wiedzę tylko prawdopodobną, gdy wiedza pewna jest nieosiągalna.
Bibliografia
Amerini, Fabrizio. 2013. Aquinas on the Beginning and End of Human Life. Translated by Mark Henninger. Harvard: Harvard University Press.
Bajor, Wanda. 2016. “The concept of anima separata in terms of the late-mediaeval via moderna.” Studia Antyczne i Mediewistyczne 14 [49]: 113–127.
Bieniak, Magdalena. 2010. The Soul-Body Problem at Paris. CA. 1200–1250. Hugh of St - Cher and His Contemporares. Leuven: University Press.
Burrichter, Brigitte, and Thomas Dewender. 1988. “Die Diskussion der Frage nach der Unsterblichkeit in den «Quaestiones in libros De anima» des Benedikt Hesse von Krakau. In Die Philosophie im 14. und 15. Jahrhundert. In memoriam Konstanty Michalski (1879–1947). Bochumer Studien zur Philosophie 10: 573–602.
Courtenay, William J. 2008. Ockham and Ockhamism. Studies in the Dissemination and Impact of His Tought, Studien und Texte zur Geistesgeschichte des Mittelalters, 99. Leiden, Boston: Brill.
Craemer-Ruegenberg, Ingrid. 2005. “Albertus Magnus.” In Dominikanische Quellen und Zeugnisse, 7, edited by Henryk Anzulewicz. Lepzig: St. Benno-Verlag GmbH.
da Cruz Pontes, José Maria. 1964. “Le problème de l’âme de la patristique à la solution thomiste.” Recherches de théologie ancienne et médiévale 31 (Juillet-Décembre): 175–229.
de Boer, Sander W. 2013. The Science of the Soul: The Commentary Tradition on Aristotle’s De Anima c. 1260- c. 1360. Leuven: Leuven University Press.
Forest, Aimé. 1956. “La structure métaphysique du concret selon Saint Thomas d’Aquin.” In Études de Philosophie Médiévale XIV, edited by Étienne Gilson. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin.
King, Peter. 2017. “Later Medieval Philosophy of Cognitive Psychology.” In Questions on the Soul by John Buridan and Others. A Companion to John Buridan Philosophy of Mind, edited by Guyla Klima. Historical-Analytical Studies on Nature, Mind and Action 3: 1–19.
Kuksewicz, Zdzisław. 1975. Filozofia człowieka. Teoria duszy. Dzieje filozofii średniowiecznej w Polsce, t. 5. Warszawa: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Markowski, Mieczysław. 1988. “Der Buridanismus an der Krakauer Universität im Mittelalter.” In Die Philosophie im 14. und 15. Jahrhundert. In memoriam Konstanty Michalski (1879–1947). Bochumer Studien zur Philosophie 10: 245–260.
Michalski, Konstanty. “Les courants philosophiques à Oxford et à Paris pendant le XIVe siècle.” In Bulletin International de l’Académie Polonaise des Sciences et des Lettres, Cracow, 1921: 52–88.
Pasnau, Robert. 2007. “The Mind-Soul Problem.” In Mind, Cognition and Representation: The Tradition of Commentaries on Aristotle’s De anima, edited by Paul J.J.M. Bakker and Johannes M.M.H. Thijssen. Aldershot: Ashgate.
Swieżawski, Stefan. 1948. “Centralne zagadnienie tomistycznej nauki o duszy.” Przegląd Filozoficzny 44: 131–171.
Sylla, Edith. 2001. “‘Ideo quasi mendicare oportet intellectum humanum’: The Role of Theology in John Buridan’s Natural Philosophy.” In Metaphysics and Natural Philosophy of John Buridan, edited by Johannes M.M.H. Thijssen and Jack Zupko, 225–245. Leiden, Boston. Köln: Brill.
Thijssen, Johannes M.M.H., and Jack Zupko (eds.). 2001. Metaphysics and Natural Philosophy of John Buridan, Leiden, Boston. Köln: Brill.
Wielgus, Stanisław. 1983. Benedykta Hessego Quaestiones super octo «Physicorum» Aristotelis (Wstęp do krytycznej edycji). Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Wielgus, Stanisław. 2011. Benedykt Hesse. In: Encyklopedia Filozofii Polskiej, t. 1, edited by Andrzej Maryniarczyk, 94–96. Lublin: Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu.
Zupko, Jack. 1993. “How are Souls Related to Bodies? A Study of John Buridan.” The Review of Metaphysics 46, no. 3: 575–601.
Zupko, Jack. John Buridan. Portrait of a Fourteenth-Century Arts Master, Notre Dame: Indiana, 2003.
Copyright (c) 2021 Roczniki Filozoficzne
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.