The Concept of Miracle as an “Extraordinary Event”

  • Adam Świeżyński Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw, Institute of Philosophy
Keywords: miracle; laws of nature; extraordinary event; laws of science

Abstract

[Abstrakt tylko w j. polskim / Abstract only in Polish]

Zazwyczaj, najkrócej rzecz ujmując, określa się cud jako „niezwykłe zdarzenie spowodowane przez Boga”. Bliższa analiza pojęcia niezwykłości prowadzi do wyróżnienia dwóch innych cech cudu – ponadnaturalności i naukowej niewyjaśnialności. Wyodrębnienie i przedstawienie dwóch podstawowych charakterystyk zdarzenia cudownego (ponadnaturalność i naukowa niewyjaśnialność), które występują (choć nie zawsze w jednakowy sposób wyrażone) w definicjach i określeniach cudu proponowanych w literaturze przedmiotu, może posłużyć do wskazania zasadniczych kierunków, w których powinny być prowadzone dalsze analizy tytułowego zagadnienia. Warto także zasygnalizować główne problemy, jakie pojawiają się w związku z przyjęciem wspomnianych określeń. Problemy te dotyczą różnorodnej treści podkładanej pod poszczególne rozumienia cudu i dlatego wymagają ponownego przemyślenia istotnego znaczenia tego pojęcia. W trakcie analizy określenia cudu jako „zdarzenia niezwykłego” zamierzam więc uzasadnić twierdzenie, że cud jako „zdarzenie niezwykłe” jest rozumiany na dwa sposoby: (1) jako zdarzenie ponadnaturalne i (2) jako zdarzenie naukowo niewyjaśnialne. Następnie będę starał się pokazać, że w przypadku (1) można mówić o zdarzeniu ponadnaturalnym jako o zdarzeniu cudownym tylko wtedy, gdy ma się na myśli to, że jest ono spowodowane ponadnaturalną przyczyną (za którą uznaje się Boga), a nie wtedy, gdy za ponadnaturalny uznaje się jego przebieg. Z kolei odnośnie do przypadku (2) proponuję przyjąć pogląd, że mówienie o naukowej niewyjaśnialności zdarzenia cudownego nie ma sensu, gdyż twierdzenie to jest konsekwencją rozumienia cudu jako pogwałcenia prawidłowości przyrody, a tego nie można wykazać (i nie ma takiej potrzeby). Można natomiast utrzymywać, że zdarzenie cudowne to takie zdarzenie, które musi być niewyjaśnione naukowo w momencie, gdy zachodzi.

References

Basinger, D., R. Basinger: Philosophy and Miracle. The Contemporary Debate, (Problems in Contemporary Philosophy, Volume 2), The Edwin Mellen Press, Lewiston – Queenston 1986.

Boden, M.: Miracles and Scientific Explanation, Ratio 11 (1969), pp. 137-144.

Brown C.: Miracles and the Critical Mind, Eerdmans – Paternoster Press, Grand Rapids – Exeter 1984.

Byrne, P.: Miracles and the Philosophy of Science, Heythrop Journal 19 (1978), pp. 162-170.

Corner, D.: The Philosophy of Miracles, Continuum, London – New York 2007.

Erlandson, D.: New Look at Miracles, Religious Studies 13 (1977), pp. 417-428.

Flew, A.: ‘Parapsychology Revisited: Laws, Miracles and Repeatability’, The Humanist 36 (1976), pp. 28-30.

Flew, A.: Miracles, in: Encyclopedia of Philosophy, vol. 5, Macmillan, New York 1972, pp. 346-353.

Geisler, N.L.: Miracles and Modern Thought, Zondervan, Grand Rapids 1982.

Hesse, M.: Miracles and the laws of nature, in: Miracles. Cambridge studies in their philosophy and history, ed. C. F. D. Moule, A. R. Mowbray, London 1965, pp. 33-42.

Hume, D.: Enquiries Concerning Human Understanding, ed. L.A. Selby-Bigge, Oxford University Press, Oxford 1975.

Jantzen, G.: Hume on Miracles. History and Politics, Christian Scholar’s Review 8 (1979) 4, pp. 318-325.

Johnson, D.: Hume, Holism, and Miracles, Cornell University Press, Ithaca – London 1999.

Kellenberger, J.: Miracles, International Journal for Philosophy of Religion 10 (1979), pp. 145-162.

Larmer, R.A.: Questions of the Miracle, McGill-Queen’s University Press, Montreal – Kingston – London – Buffalo 1996.

Loos, R.: The Miracle of Jesus, E.J. Brill, Leiden 1965.

Lunn, A.: Miracles – The Scientific Approach, Hibbert Journal 48 (1950), pp. 240-246.

McKinnon, A.: ‘Miracles’ and ‘Paradox’, American Philosophical Quarterly (1967) 4, pp. 308-314.

Miracle, in: G. O’Collins, E.G. Farrugia, A Concise Dictionary of Theology, Paulist Press, Mahwah 1991, p. 55.

Miracle, in: New Standard Encyclopedia, vol. 11, Chicago 1998, p. 402.

Miracle, in: X. Léon-Dufour, Dictionnaire du Nouveau Testament, Seuil Livre de Vie, Paris 1977, p. 201.

Nowell-Smith, P.: Miracles, in: New Essays in Philosophical Theology, ed. A. Flew, A. MacIntyre, SCM Press, London 1955, pp. 243-253.

Pyysiäinen, I.: Magic, Miracles, and Religion. A Scientist’s Perspective, AltaMira Press, Walut Creek – Lanham – New York – Toronto – Oxford 2004.

Robinson, G.: Miracles, Ratio 9 (1967), pp. 155-162.

Swinburne, R.: The Concept of Miracle, Macmillan – St Martin’s Press, London 1970.

The Cambridge Companion to Miracles, ed. G.H. Twelftree, Cambridge University Press, Cambridge 2011.

Tillich, P.: Revelation and Miracle, in: Miracles, ed. R. Swinburne, Macmillan, New York – London 1989, pp. 71-74.

Williams, T.C.: The Idea of the Miraculous: The Challenge to Science and Religion, St.Martin’s Press, New York 1990.

Published
2020-06-09
Section
Articles