Postawy przedsiębiorcze wśród Rosjan – uwarunkowania kulturowe

  • Mirosława Dudel Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Humanistycznych
Słowa kluczowe: przedsiębiorczość; uwarunkowania kulturowe; Rosja; Rosjanie

Abstrakt

Celem pracy jest określenie postaw przedsiębiorczych wśród Rosjan, obejmujących ich opinie i oceny oraz działania w zakresie przedsiębiorczości w kontekście uwarunkowań kulturowych. Czynniki kulturowe wpływają w wyraźny sposób na zachowania przedsiębiorcze Rosjan. Nie boją się oni ryzyka związanego z prowadzeniem własnej działalności. To, że w niewielkim stopniu podejmują aktywność przedsiębiorczą, choć jest ona wysoko ceniona w społeczeństwie, wynika raczej z braku do tego dobrych warunków. Wpływ na to ma również zmiana wartości w hierarchii związanych z pracą zawodową ukierunkowaną na zaspokojenie głównie potrzeb materialnych. W hierarchii ważności obniżyło się znaczenie takich wartości, jak możliwość cieszenia się życiem, realizowania własnych zdolności i wykazywania inicjatywy, możliwość społecznej aprobaty i twórczości, a wzrosło znaczenie osiągnięcia sukcesu, poczucia bezpieczeństwa i stabilności. Nie zmieniło się poczucie kolektywizmu wyrażające się w potrzebie sprawiedliwości społecznej.

Bibliografia

Abassy M., Kultura wobec postępu i modernizacji. Rosja i Iran w perspektywie porównawczej, WUJ, Kraków 2013.

Bartkowiak G., Psychologia zarządzania, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 1999.

Bazylow L., Historia Rosji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985.

Bojewska B., Przedsiębiorczość w zarządzaniu i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, w: Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem, uwarunkowania europejskie, red. M. Strużycki, Difin, Warszawa 2002, s. 111.

Бутенко А., Колесниченко Ю.В., Менталитет россиян и евразийство: их сущность и общественно политический смысл, „Социологические исследования” 1996, nr 5, s. 92-102.

Conno W.D., Wyboista droga: przedsiębiorczość w radzieckiej gospodarce w latach 1986-1989, w: Kultura przedsiębiorczości, red. B. Berger, Oficyna Literatów „Rój”, Warszawa 1994, s. 205-206.

Huczek M., Rola organizacji pozarządowych w rozwoju gospodarczym regionu, w: Państwo demokratyczne, prawne i socjalne, red. M. Grzybowski, Wyd. Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2014, s. 488-492, https://www.gubkin.ru/faculty/humanities/chairs_and_departments/country_political_history/Milov.doc

Serafin K., Kultura organizacyjna jako element wspierający realizację strategii przedsiębiorstwa, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 222(2015), s. 88.

Сидорова Е., Трудовые ценности и установки в менталитете русского народа, „Вестник Поволжской академии государственной службы имени П. А. Столыпина” 2007, nr 12, s. 168-172.

Skawińska E., Kapitał społeczny w rozwoju regionu, w: Innowacje w strategii rozwoju organizacji w Unii Europejskiej. red. W. Janasz, Warszawa 2009, s. 48.

Taranko T., Czynniki determinujące postawy konsumentów wobec marki, „Handel Wewnętrzny” 2016, nr 3(362), s. 343-345.

Тихонова Н., Динамика социокультурноц модернизации в России, „Социологическая наука и социальная практика” 2013, nr 1.

Wasilewska W., Efektywne negocjacje w biznesie, UWM. Centrum Innowacji i Transferu Technologii, Olsztyn 2010, s. 35.

Węcławska D., Tarnawa A., Nieć M., Zbierowski P., Raport GEM, PARP, Warszawa 2015.

Zalega T., Mikroekonomia, Wyd. WWZ, Warszawa 2011.

Zbierowski P., Węcławska D., Tarnawa A., Zadura-Lichota P., Bratnicki M., Raport GEM, PARP, Warszawa 2012.

Opublikowane
2020-03-06
Dział
ARTYKUŁY