Entrepreneurial Attitudes Among Russians

  • Mirosława Dudel The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Humanities
Keywords: entrepreneurship; cultural conditionality; Russia; Russian people

Abstract

The aim of this work is to identify entrepreneurial attitudes among Russian people, which include their opinions and actions in the field of entrepreneurship in the cultural context. Cultural factors have a great impact on the entrepreneurial behavior of the Russian people. They are not afraid of risk connected with running their own business. The fact that they slightly initiate the entrepreneurial activity, although it is high valued in society, can be caused by the lack of good conditions for this. Apart from that, the changing values in the hierarchy connected with the professional activities which are mailny aimed at fulfilling material needs, have an influence, too. On the one hand, the importance of values such as the ability to enjoy life, to realize their potential and to show initiative, the ability of social approval and creativity decreased in the hierarchy of importance. On the other hand, the importance of success, feeling of safety and stability increased. The sense of community, computed in the need for social justice did not change.

References

Abassy M., Kultura wobec postępu i modernizacji. Rosja i Iran w perspektywie porównawczej, WUJ, Kraków 2013.

Bartkowiak G., Psychologia zarządzania, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 1999.

Bazylow L., Historia Rosji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985.

Bojewska B., Przedsiębiorczość w zarządzaniu i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, w: Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem, uwarunkowania europejskie, red. M. Strużycki, Difin, Warszawa 2002, s. 111.

Бутенко А., Колесниченко Ю.В., Менталитет россиян и евразийство: их сущность и общественно политический смысл, „Социологические исследования” 1996, nr 5, s. 92-102.

Conno W.D., Wyboista droga: przedsiębiorczość w radzieckiej gospodarce w latach 1986-1989, w: Kultura przedsiębiorczości, red. B. Berger, Oficyna Literatów „Rój”, Warszawa 1994, s. 205-206.

Huczek M., Rola organizacji pozarządowych w rozwoju gospodarczym regionu, w: Państwo demokratyczne, prawne i socjalne, red. M. Grzybowski, Wyd. Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2014, s. 488-492, https://www.gubkin.ru/faculty/humanities/chairs_and_departments/country_political_history/Milov.doc

Serafin K., Kultura organizacyjna jako element wspierający realizację strategii przedsiębiorstwa, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 222(2015), s. 88.

Сидорова Е., Трудовые ценности и установки в менталитете русского народа, „Вестник Поволжской академии государственной службы имени П. А. Столыпина” 2007, nr 12, s. 168-172.

Skawińska E., Kapitał społeczny w rozwoju regionu, w: Innowacje w strategii rozwoju organizacji w Unii Europejskiej. red. W. Janasz, Warszawa 2009, s. 48.

Taranko T., Czynniki determinujące postawy konsumentów wobec marki, „Handel Wewnętrzny” 2016, nr 3(362), s. 343-345.

Тихонова Н., Динамика социокультурноц модернизации в России, „Социологическая наука и социальная практика” 2013, nr 1.

Wasilewska W., Efektywne negocjacje w biznesie, UWM. Centrum Innowacji i Transferu Technologii, Olsztyn 2010, s. 35.

Węcławska D., Tarnawa A., Nieć M., Zbierowski P., Raport GEM, PARP, Warszawa 2015.

Zalega T., Mikroekonomia, Wyd. WWZ, Warszawa 2011.

Zbierowski P., Węcławska D., Tarnawa A., Zadura-Lichota P., Bratnicki M., Raport GEM, PARP, Warszawa 2012.

Published
2020-03-06
Section
ARTICLES