Przedsiębiorczość studentów i absolwentów kierunku zarządzanie – wybrane aspekty

  • Anna Pilarczyk Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych
Słowa kluczowe: innowacyjność; przedsiębiorczość; działalność gospodarcza

Abstrakt

W artykule omówiono wyniki badań dotyczących szeroko rozumianej przedsiębiorczości Polaków, przeanalizowano 170 raportów poświęconych ekonomicznym losom absolwentów 45 uniwersytetów i 18 uczelni technicznych. Rozważania uzupełniono przedstawieniem wyników przeprowadzonych badań 34 studentów na kierunku zarządzanie. Z jednej strony Polacy dobrze oceniają swoje umiejętności oraz wiedzę dotyczącą przedsiębiorczości, z drugiej połowa osób dostrzegających szanse biznesowe na rynku nie zamierza prowadzićwłasnej działalności gospodarczej, głównie z powodu lęku przed porażką. Wśród samozatrudnionych absolwentów uniwersytetów i uczelni technicznych można wyróżnić 9% osób, które ukończyły kierunek studiów związanych z zarządzaniem. 26,5% badanych studentów zarządzania zamierza prowadzić własną firmę z powodów m.in. poczucia niezależności oraz wyższych dochodów. Tyle samo osób (26,5%) nie ma w swoich planach własnej działalności gospodarczej ze względu na brak środków finansowych, niepewność osiągnięcia celów oraz silną konkurencję. Na dalszych miejscach znalazły się problemy ze znalezieniem odpowiednich pracowników, a także wysokie koszty prowadzenia działalności gospodarczej.

Bibliografia

Buchta K., Jakubiak M.: Determinanty postaw przedsiębiorczych studentów jako element innowacyjności w procesie kształcenia, „Zeszyty Naukowe WSEI”, seria Ekonomia, 2014, nr 9(2).

Dąbrowska K., Skowron M.: Porównanie postaw przedsiębiorczych studentów studiów ekonomicznych, społecznych i humanistycznych, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 18(2015), nr 3, s. 121-131.

Gilowska Z., Gorzelak G., Jałowiecki B., Sobczak B.: Kierunki polityki regionalnej Polski (Studia Regionalne i Lokalne nr 57), Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Wydawnictwo Europejskiego Instytutu Rozwoju Regionalnego i Lokalnego 1998.

Kunasz M.: Zachowania przedsiębiorcze studentów w świetle badań ankietowych, „Gospodarka Narodowa” 2008, nr 3.

Łuczka T., Rembiasz M.: Badanie postaw przedsiębiorczych studentów − wybrane aspekty teoretyczne i empiryczne, „Horyzonty Wychowania” 2016, nr 15(34).

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Przegląd polityk i programów rozwoju przedsiębiorczości sprzyjających włączeniu społecznemu. Wspieranie przedsiębiorczości wśród osób młodych w Polsce, Warszawa 2015.

Roszkowska-Mądra B., Parfieniuk A.: Poglądy młodzieży akademickiej studiów ekonomicznych o przedsiębiorczości, „Optimum. Studia Ekonomiczne” 2014, nr 6(72).

Tarnawa A., Węcławska D.: Global Entrepreneurship Monitor. Raport z badania − Global Entrepreneurship Monitor Polska 2015, Warszawa: Polska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości 2016.

Opublikowane
2020-03-06
Dział
ARTYKUŁY