An Entrepreneurship of Students' and Graduates' Management Studies − Chosen Aspects

  • Anna Pilarczyk The John Paul II Catholic University of Lublin, Faculty of Social Science
Keywords: innovation; entrepreneurship; business activity

Abstract

This paper concerns the relationship an entrepreneurship of students’ and graduates’ management studies with term innovation. In three parts of this work out following issues: a research of polish entrepreneurship, 170 reports about economical careers graduates’ of 45 universities and 18 technical higher schools and research of 34 graduates’ management studies were elaborated. On the one hand Polish people evaluate positive their skills and knowledge. On the second hand a half people don’t intend to start with own business despite they make out market-led chances. The reason of this situation is a fear of defeat. Among self-employed graduates of universities and technical high schools there are 9% graduates of management studies. 26,5% students of this studies intend to have own business, because they want to feel an independence and have higher incomes. 26,5% students don’t want to have own business. Among of this reasons there are: lack of financial resources, uncertainty of goal achievement and strong competitors. On the further places there are: problems with finding an appropriate employees and high cost of own business.

References

Buchta K., Jakubiak M.: Determinanty postaw przedsiębiorczych studentów jako element innowacyjności w procesie kształcenia, „Zeszyty Naukowe WSEI”, seria Ekonomia, 2014, nr 9(2).

Dąbrowska K., Skowron M.: Porównanie postaw przedsiębiorczych studentów studiów ekonomicznych, społecznych i humanistycznych, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 18(2015), nr 3, s. 121-131.

Gilowska Z., Gorzelak G., Jałowiecki B., Sobczak B.: Kierunki polityki regionalnej Polski (Studia Regionalne i Lokalne nr 57), Warszawa: Uniwersytet Warszawski, Wydawnictwo Europejskiego Instytutu Rozwoju Regionalnego i Lokalnego 1998.

Kunasz M.: Zachowania przedsiębiorcze studentów w świetle badań ankietowych, „Gospodarka Narodowa” 2008, nr 3.

Łuczka T., Rembiasz M.: Badanie postaw przedsiębiorczych studentów − wybrane aspekty teoretyczne i empiryczne, „Horyzonty Wychowania” 2016, nr 15(34).

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Przegląd polityk i programów rozwoju przedsiębiorczości sprzyjających włączeniu społecznemu. Wspieranie przedsiębiorczości wśród osób młodych w Polsce, Warszawa 2015.

Roszkowska-Mądra B., Parfieniuk A.: Poglądy młodzieży akademickiej studiów ekonomicznych o przedsiębiorczości, „Optimum. Studia Ekonomiczne” 2014, nr 6(72).

Tarnawa A., Węcławska D.: Global Entrepreneurship Monitor. Raport z badania − Global Entrepreneurship Monitor Polska 2015, Warszawa: Polska Agencja Wspierania Przedsiębiorczości 2016.

Published
2020-03-06
Section
ARTICLES