Życie Hyginusa z La Luz w Murcji (południowo-wschodnia Hiszpania): możliwa imitacja późnorzymskich modeli hagiograficznych

Słowa kluczowe: żywot Hygininusa de la Luz, Murcja, późnorzymskie modele hagiograficzne, imitacja

Abstrakt

Dziewiętnastowieczny uczony Javier Fuentes y Ponte twierdził, że jakoby przeczytał w zaginionym rękopisie historię życia anachorety o imieniu Hyginus, który był uczniem św. Genezjusza, pochodził z klasztoru swojego mistrza w San Ginés de la Jara (Campo de Cartagena, obecnie w ruinie, czeka na urzędową opiekę konserwatorską), a w IX wieku udał się do południowej Murcji, gdzie założył skalne klasztory i eremitoria w górach La Luz. Informacja ta została uznana przez samego Fuentesa za fałszywą, a i większość późniejszych historyków traktowała ją jako wielce wątpliwą. Nawet jeśli zaginiony rękopis powstał w czasach nowożytnych, wciąż nie jest jasne, skąd anonimowy pisarz wiedział, że na cmentarzu w pobliskim miasteczku La Alberca znajdowała się kaplica z czasów rzymskich (tzw. martyrium La Alberca), w której jakoby miał się modlić Higinus, skoro jej istnienie było nieznane archeologom aż do czasów współczesnych.

Poza tym, że historia Hyginusa zawiera wiele tematów właściwych tradycyjnej hagiografii, stawiamy hipotezę, że utracony żywot Hyginusa został napisany w otoczeniu klasztoru św. Genezjusza i był częścią późniejszych relacji o życiu św. Genezjusza i jego uczniów, które istniały jeszcze w XVI wieku i były czytane oraz wyjaśniane pielgrzymom przybywającym do tego klasztoru.

Bibliografia

Cascales F., Discursos históricos de la muy noble y muy leal ciudad de Murcia y su Reino, Murcia 1874.

Fernández Nieto F. J., Molina Gómez J.A., «El nombre y el origen de Murcia: la posible impronta cristiana en la fundación de la ciudad”, Antigüedad y Cristianismo. Monografías históricas sobre la Antigüedad Tardía, nº 23, 2006, 133-158;

Fuentes y Ponte J., España Mariana Provincia de Murcia, Lérida 1883.

González Blanco A., Historia de Murcia en las épocas tardorromana, bizantina y visigoda, Murcia 1998.

Jordán Montes J.F., Molina Gómez J.A., Zapata Parra J.A., «La frontera entre visigodos y bizantinos en el Parque Regional de El Valle (ciudad de Murcia)», Verdolay. Revista del Museo Arqueológico de Murcia, nº 13, 2011, 127-142.

Molina Gómez J. A., El martyrium de La Alberca, Murcia 2001.

Molina Gómez J. A., «Los problemas para explicar la pervivencia del cristianismo durante la dominación musulmana en Murcia», Antigüedad y Cristianismo. Monografías históricas sobre la Antigüedad Tardía, nº 28, 2011, 49-65.

Muñoz Martínez J. Los hermanos de la Luz, Murcia 1958.

Peña Velasco C., Molina Gómez J. A., «Ascetismo en imágenes: los ermitaños del Desierto del Sordo», Hispania Sacra, vol. 66, nº extra1, 2014, 225-263.

Pocklington R, «Antecedentes mozárabes y musulmanes del culto a San Ginés de la Jara», Historia de Cartagena, VI, Murcia, 1986, 339-352.

Soler B., Egea A., González A., «El culto a San Ginés de la Jara. Perspectivas históricas- arqueológicas», Actas de la V Reunión de Arqueología Cristiana Hispánica, 2000, 617-625.

Valera E., «Historia de San Ginés de la Jara (Manuscrito del siglo XV)», Murgetana 16, 1961, 77-117.

Opublikowane
2022-11-18
Dział
Artykuły