Joseph Wieniawski’s Artistic Activity in London – Analysis of Sources
Main Article Content
Abstract
Joseph Wieniawski is among the most outstanding, acknowledged and recognized Polish composers living and creating at the turn of the 20th century. Over the years, he’s gained a well-deserved name as a real cosmopolitan, a traveling artist who performed in front of the most noble public, in the most prestigious centers and concert halls all over Europe. The collected source material reveals the city of London as his favourite destination, probably for family reasons. The analysis of resources made it possible to recreate fragments of Józef Wieniawski’s artistic path, bringing forgotten facts from the artist’s life.
Article Details
Issue
Section
Articles
References
Chamczyk E., Londyński epizod Apolinarego Kątskiego (1838), „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” 2019, nr 40 (1), s. 5-25.
Delcroix L., Joseph Wieniawski, Bruxelles 1908.
Gawroński L., Saga rodu Wieniawskich, Lublin 2003.
Rzepecki K., Józef Wieniawski (1837-1912) – katalog twórczości, Lublin: Polihymnia 2021.
Terlecka M., Irène Régine Wieniawska – próba rekonstrukcji życia i twórczości, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” 2019, nr 42 (3), s. 33-52.
Wieniawski J., Polka brillante op. 11, Londres 1855.
Zamoyski A., Chopin, Warszawa: PIW 2010.
Zarębski J., Le Piano á claviers renversés de MM. Mangeot Fréres. Ses ressurces au point du vue de la composition et de la virtuosité avec des examples à l’appuis, Paris 1878.
Delcroix L., Joseph Wieniawski, Bruxelles 1908.
Gawroński L., Saga rodu Wieniawskich, Lublin 2003.
Rzepecki K., Józef Wieniawski (1837-1912) – katalog twórczości, Lublin: Polihymnia 2021.
Terlecka M., Irène Régine Wieniawska – próba rekonstrukcji życia i twórczości, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” 2019, nr 42 (3), s. 33-52.
Wieniawski J., Polka brillante op. 11, Londres 1855.
Zamoyski A., Chopin, Warszawa: PIW 2010.
Zarębski J., Le Piano á claviers renversés de MM. Mangeot Fréres. Ses ressurces au point du vue de la composition et de la virtuosité avec des examples à l’appuis, Paris 1878.