Pastoral Care for Refugees in the Light of Guidelines of the Holy See of 2013

Main Article Content

Wiesław Przygoda

Abstract

The increased migratory movement that we may observe today around the entire world, and especially in Europe, is a great challenge not only for states and international organisations, but also for the Church. The problems of refugees require holistic solutions, which is possible only if the Church cooperates with the authorities of host countries and the countries of refugees’ origin, and with international institutions. However, the Church is primarily obliged to organise special pastoral care for refugees wherever there are followers of Christ among the refugees, as well as to seek new forms of dialogue and cooperation with people professing religions other than Christianity. The problem raised in this study can be encapsulated in the following question: How to organise pastoral care for refugees who have a different cultural and religious background and not to lose our Christian identity and, at the same time, respond in an evangelical way to the evident existential and spiritual needs of refugees? For obvious reasons, the answer to this question has taken the form of a short article. Despite this constraint, the author tries to demonstrate possible solutions to this problem in the context of the pastoral guidelines announced in 2013 by two dicasteries of the Holy See: the Pontifical Council for the Pastoral Care of Migrants and Itinerant People and the Pontifical Council Cor Unum.

Article Details

Section
Articles

References

Baumgartner A., O solidarne społeczeństwo. Dokument społeczny Kościołów w Niemczech, „Społeczeństwo” 8 (1998), nr 2, s. 307-316.
Cisło W., Imigranci u bram. Kryzys uchodźczy i męczeństwo chrześcijan XXI w., Kraków: Biały Kruk 2017.
Degórski B., Uczynki miłosierdzia w świetle starożytnych reguł mniszych, „Vox Patrum” 16 (1996), z. 30-31, s. 259-274.
Fuchs O., „Wenn Fremde bei dir in eurem Land leben…“ (Lev 19,33-34). Zukünftige Herausforderungen durch die aktuelle Migrationsbewegung, „Theologie der Gegenwart” 60 (2017), nr 1, s. 47-71.
Kamiński R., Duszpasterstwo nadzwyczajne, w: Leksykon teologii pastoralnej, red. R. Kamiński, W. Przygoda, M. Fiałkowski, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL 2006, s. 209-212.
Kamiński R., Parafia, w: Leksykon teologii pastoralnej, s. 587-594.
Küppers A., Schallenberg P., Flucht und Migration als Herausforderung christlicher Nächstenliebe, „Theologie der Gegenwart” 59 (2016), nr 3, s. 189-201.
Lipiec D., The Parish Pastoral Care and the Immigrants, „Roczniki Teologiczne” 64 (2017), z. 6, s. 67-80.
Mack E., Muss Barmherzigkeit grenzenlos sein? Humanität gegenüber Migranten als ethisches Dilemma, „Theologie der Gegenwart” 59 (2016), nr 3, s. 173-188.
Mandry Ch., Zur „christlichen Identität“ Europas in Zeiten der Migration, „Theologie der Gegenwart” 59 (2016), nr 3, s. 162-172.
Papieska Rada ds. Migrantów i Podróżnych, Papieska Rada Cor Unum, Przyjęcie Chrystusa w uchodźcach i przymusowo przesiedlonych. Wytyczne duszpasterskie, Watykan 2013.
Pompey H., Roß P. S., Kirche für andere. Handbuch für eine diakonische Praxis, Mainz: Matthias-Grünewald 1998.
Przygoda W., Budowanie komunii Kościoła dzięki świadectwu miłości w świetle motu proprio „Intima Ecclesiae natura”, w: Kościół – komunia i dialog. Księga pamiątkowa ofiarowana Księdzu Biskupowi Kazimierzowi Ryczanowi w 75. rocznicę urodzin, red. P. Kantyka, J. Czerkawski, T. Siemieniec, Kielce: Jedność 2014, s. 327-338.
Przygoda W., Posługa charytatywna Kościoła w Polsce. Studium teologiczno-pastoralne, Lublin: Wydawnictwo KUL 2004.
Słownik katolickiej nauki społecznej, red. W. Piwowarski, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax 1993.