Religious symbol at schools as an expression of religious liberty
Abstrakt
Symbole religijne w szkołach jako wyraz wolności religijnej
Niniejszy artykuł analizuje problematykę symboli religijnych jako wyrazu wolności religijnej w polskich szkołach. Zasadniczą podstawą dla wyciągniętych wniosków był wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 3 listopada 2009 r. Trybunał stwierdził, że obecność krzyża w szkołach włoskich stanowi pogwałcenie praw rodziców do wychowania dzieci zgodnie z ich przekonaniami. Autor artykułu odnosi się do poszczególnych kwestii w wyroku ETPC, analizując je w odniesieniu do obowiązującej w Polsce legislacji.
Bibliografia
Bielecki M.: Ewolucja wolności religijnej dziecka w latach 1989–2009, [in:] Prawo wyznaniowe w Polsce (1989-2009). Analizy – dyskusje – postulaty, red. D. Walencik, Katowice–Bielsko-Biała 2009.
Borecki P.: Państwo neutralne światopoglądowo – ujęcie komparatystyczne, “Studia z Prawa Wyznaniowego” 2006, No. 9, pp. 75-99.
Krakowski J.: Polskie prawo wyznaniowe, Warszawa 2008.
Małajny R.: Neutralność a bezstronność światopoglądowa państwa, http://www.racjonalista.pl/
Mezglewski A., Misztal H., Stanisz P.: Prawo wyznaniowe, Warszawa 2006.
Twardy D.: Stanowisko Episkopatu Polski wobec neutralności światopoglądowej państwa w toku prac nad konstytucją z 2 kwietnia 1997 r., “Studia z Prawa Wyznaniowego” 2009, No.12, pp. 293-310.
Warchałowski K.: Prawo do wolności myśli sumienia i religii w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Lublin 2004.
Copyright (c) 2015 Roczniki Wydziału Nauk Prawnych i Ekonomicznych KUL
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.