Problematyka podnoszenia przez pracowników kwalifikacji zawodowych – ewolucja zmian. Uwagi na tle obowiązującej i poprzedzającej regulacji
Abstrakt
Artykuł zawiera omówienie regulacji prawnej dotyczącej problematyki podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników, z uwzględnieniem zmian dokonanych w tym zakresie w związku z zakwestionowaniem przez Trybunał Konstytucyjny, w wyroku z 31 marca 2009 r., art. 103 § 1 k.p. jako przepisu niezgodnego z Konstytucją. Przepis ten stanowił podstawę (upoważnienie) do wydania rozporządzenia szczegółowo regulującego obowiązki pracodawców oraz pracowników związane z ułatwianiem im podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Podjęte rozważania stanowią próbę odpowiedzi na pytania: czy charakter prawny obowiązku ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji uprawnia do utrzymania go w randze podstawowej zasady prawa pracy; czy kształt obecnej regulacji w dostateczny sposób stwarza pracownikom warunki do ich osobistego rozwoju intelektualnego; czy istnieje potrzeba dalszych zmian, a jeżeli tak, to w jakim kierunku powinny one zmierzać.
Copyright (c) 2015 Roczniki Wydziału Nauk Prawnych i Ekonomicznych KUL
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.