Návrh opatrení na zlepšenie stavu rozpočtového hospodárenia verejných neziskových organizácií
Abstrakt
Możliwości poprawy zarządzania budżetem w organizacjach pożytku publicznego
Artykuł koncentruje się na organizacjach pożytku publicznego, które przyłączone są do budżetu państwa na zasadzie wkładu organizacji założonej przez rząd. Refleksja nad zarządzaniem organizacji dotyczy budżetu tej organizacji. Wysokość i czas rozwoju budżetu pokazują aktualną oraz przyszłą sytuację ekonomiczną organizacji. Na podstawie porównania naszej wiedzy doszliśmy do wniosku, że ustawodawstwo SR i CZ różni się co do metody prawnej ramy dla organizacji, poziomu funduszów, różnicy koncepcji, stosunków finansowych alokacji oraz indywidualnych paragrafów definiujących obszary, których nie ma w ustawodawstwie słowackim. Na podstawie zdobytej informacji porównano organizacje, co wskazywało na różnice pomiędzy nimi, oraz dokonano oceny, która organizacja jest aktualnie w lepszej sytuacji finansowej. Analiza budżetów organizacji „ABC” i „XYZ” pozwoliła na wyciągnięcie wniosku, że organizacja „XYZ” jest w lepszej ekonomicznie sytuacji ze względu na wyższe dochody, które wynikają z faktu, że jest organizacją większą, a przede wszystkim że otrzymuje większe wsparcie ze strony założyciela. Wskazaliśmy na rzeczywistą sytuację finansową badanych organizacji, biorąc pod uwagę, że słowacka organizacja „ABC” ma szansę poprawy swojej sytuacji finansowej. Możliwość taką daje: zmiana prawnej formy organizacji; wprowadzenie audytu, dzięki któremu obiektywizuje się bezwarunkowe wsparcie państwowego wkładu w celu zapewnienia usług, co należy do obowiązków państwa; zwiększenie stopnia wykorzystania funduszy strukturalnych Unii Europejskiej; poszerzenie zakresu usług; zwiększenie zainteresowania publicznego oraz biznesu dla oferowanych usług.
Copyright (c) 2011 Roczniki Wydziału Nauk Prawnych i Ekonomicznych KUL

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.