Podnikateľská etika v kontexte jej prieniku do ekonomiky

  • Pavel Mikuš Katolícka Univerzita v Ružomberku
Słowa kluczowe: etyka, etyka handlowa, moralność, edukacja moralna, zastosowanie etyki, fundamentalne zasady etyki, zasady etyki handlowej, poziomy wejścia etyki w gospodarkę

Abstrakt

Etyka handlowa w kontekście wejścia w gospodarkę

Istnienie i rozwój spółki wymaga - między innymi - istnienia określonych i precyzyjnych praw i obowiązków poszczególnych zachowań w firmie. Zapisane są tu prawne normy zachowań ludzkich i aktywności. Norym te są dostosowane, skorygowane i regulują ludzką działalność.

Zestawione tu normy prawne mają charakter ogólny. Są zmodyfikowane przez społeczeństwo i stanowią część jego życia. Normy prawne decydują o tym, jakie powinno być zachowanie i działanie. Naruszanie norm sankcjonuje innymi normami prawnymi.

Bibliografia

Bláha J. A., Etika jako věda, Brno 1991.

Čierna H., Podnikatelská etika.Bystrica: UMB B, 2001.

Dudinská E., Novotná, Ľ., Droppa, M., Riadenie vzťahov so zákazníkmi vglobálnej ekonomike. Vydavateľstvo M. Vaška, Prešov, 2006.

Dudinská E., Mikuš P., Marketingová diagnostika podnikov vregióne východného Slovenska, in. Zborník z vedeckej medzinárodnej konferencie Krakow: KSW, 2006.

Hanuláková E., Podnikateľská etika, Bratislava: Eurounoin, 1997.

Janotová H., FarkašováV., Manažérska etika a komunikácia v podnikaní. Žilina: EDIS, 2001.

Letz J., Filozofický základ objektívnosti etických noriem, „Filozofia”, 50(1995), č.2, s. 69.

Luknič A. S., Štvrtý rozmer podnikania - etika. Bratislava: SAP, 1994.

Marzec, P., Sociálna zodpovednosť obchodnej spoločnosti na medzinárodnom trhu W: Disputationes scientifcae universitatis catholicae, Ružomberok: Katolicka Univerzita 2005, s. 141-143.

Mikuš P., Droppa M., Budaj, P., Vybrané problémy teórie manažmentu amarketingu, Ružomberok: Katolícka Univerzita, 2006.

Mikuš P., Droppa M., Manažment inovačnej zmeny. Studia Scientifica Facultatis Pedagogicae, Ružomberok: Katolícka univerzita, 2005.

Oberuč J., Systém výchovy, Mikuláš: VA. Liptovský 2004.

Oberuč J., Rosoháč J., teória výchovy vsystéme pedagogických vied. Michalovce: Renoma 2005.

Prucha J., Walterová E., Mareš, J., Pedagogický slovník, Praha: Portál 1995.

Remišová A., Podnikateľská etika: Úvod do problematiky, Bratislava: Ekonóm, 1997.

Remišová A., Podnikateľská etika v praxi - cesta k úspechu. Bratislava. POS, 1999.

Robbins S. P., Coulter M., Management, Praha: Grada Publisching, 2004.

Švec Š., Metodológia vied ovýchove. Bratislava: IRIS 1998.

Žilínek, M., Étos autváranie mravnej identity osobnosti, Bratislava: IRIS 1995.

Opublikowane
2020-08-26
Dział
Artykuły