Personalistyczna koncepcja moralności gospodarczej w ujęciu Benedykta XVI i Jana Pawła II w kontekście współczesnego kryzysu ekonomicznego

  • Adam Zadroga Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Instytut Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej
Słowa kluczowe: ekonomia; przedsiębiorczość; personalizm; kryzys gospodarczy; etyka biznesu

Abstrakt

Among the many causes of the economic and financial crisis that has marred the world for some years now, there is one that is perhaps the most prominent. This is a moral cause. The context of the crisis shows that it is not enough to just argue for economic morality as such. An urgent answer is needed to the question of what direct ethical solutions can inform the socio-economic thought so that they can add to a more humane shape of the economic life of the world.

Drawing upon the social teaching of John Paul II and Benedict XVI, the author of the paper explores the personalistic conception of economic morality, as the most adequate answer to the problems of contemporary economy. The first section discusses the most important elements of the moral criticism, concerning the causes of contemporary crisis, so well visible in the frequent financial scandals. The second section uses Benedict XVI's encyclical Caritas in veritate to present the personalistic, holistic conception of economic morality. Finally, the main assumptions of the entrepreneurship ethics were exhibited as based on the teaching of John Paul II.

Bibliografia

Alcaly R.: The New Economy: And What It Means for America's Future. New York: Farrar, Straus and Giroux 2004.

Anderson C.: Cywilizacja miłości. Co każdy katolik może zrobić, by zmienić świat. Tł.J.Wocial. Kraków: Wyd. Stanisława BM 2009.

Collins J., Perkins J.: Wizjonerskie organizacje: skuteczne praktyki najlepszych znajlepszych. Tł. T. Rzychoń. Warszawa: MT Biznes 2008.

Dembiński P. H.: Wyzwania etyczne w działalności finansowej. W: Uczciwość w świecie finansów. Red. W. Gasparski. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości iZarządzania im. Leona Koźmińskiego 2004 s.51-59.

Kawecki W.: Zasady moralne w budowaniu nowoczesnego społeczeństwa. W: Moralne aspekty przemian cywilizacyjnych. Red. J. Nagórny, A. Derdziuk. Lublin: Wydawnictwo Diecezjalne w Sandomierzu 2001 s.35-68.

Miklaszewska E.: Globalny kryzys finansowy a perspektywy polskiej bankowości: poprawna diagnoza warunkiem skutecznej polityki publicznej. W: Globalny kryzys finansowy ijego konsekwencje w opiniach ekonomistów polskich. Red. J. Szambelańczyk. Warszawa: Związek Banków Polskich 2009 s. 51-63.

Orłowski W.: Dziesięć przyczyn kryzysu i ich analiza. W: Globalny kryzys finansowy i jego konsekwencje w opiniach ekonomistów polskich. Red. J. Szambelańczyk. Warszawa: Związek Banków Polskich 2009 s.7-15.

Rozmowy o dobrym biznesie. Spotkania z polskimi przedsiębiorcami. Red. M. Jędrzejewska. Warszawa: Grupa BOSS 2006.

Zadroga A.: Współczesne ujęcia etyki biznesu w Polsce. Próba oceny z perspektywy teologii moralnej. Lublin: Wydawnictwo KUL 2009.

Opublikowane
2021-01-07
Dział
Artykuły