Catholic Schools and Universities as the Centers of Formation of Lay Catholics
Abstract
The Catholic school and the Catholic university are important milieus of formation of lay Catholics. The article shows specific elements defining them, and it distinguishes them from other academic-educational centers. Both these institutions realize one of the basic elements of the Church’s mission, that is the education of man, leading him to a full maturity by the subsequent stages in his life and development. Forming young people’s minds and hearts, aiding them in winning wisdom and in using the riches of cultures, forming sensibility to good and beauty in them, and supporting them in getting professional competences is the most important task of schools and universities.
References
Dyduch J.: Posłannictwo uniwersytetów w świetle dokumentów kościelnych. „Prawo Kanoniczne” 38:1995 nr 1-2 s. 79-90.
Granat W.: Uniwersytet katolicki w świetle uchwał Soboru Watykańskiego II. „Zeszyty Naukowe KUL” 11:1968 nr 3-4 s. 157-171.
Przybecki A.: Obecność Kościoła na uniwersytecie i w kulturze uniwersyteckiej jako zadanie duszpasterstwa akademickiego. W: Katolicyzm polski na przełomie wieków. Mity, rzeczywistość, obawy, nadzieje. Materiały z I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Zakładu Filozofii Chrześcijańskiej UAM w Poznaniu. 21-23 XI 2000 r. Red. J. Baniak. Poznań: Wyd. UAM 2001 s. 121-133.
Rada Szkół Katolickich: Szkoła miejscem kształtowania postawy patriotycznej. Szkoła katolicka u progu Trzeciego Tysiąclecia. Częstochowa: Wyd. Tygodnik Katolicki „Niedziela” 1998.
Rynio A.: Integralne wychowanie w myśli Jana Pawła II. Lublin: Wyd. KUL 2004.
Szafrański A.L.: Koncepcja uniwersytetu katolickiego. W: Katolicki Uniwersytet Lubelski. Wybrane zagadnienia z dziejów Uczelni. Red. G. Karolewicz, M. Zahajkiewicz, Z. Zieliński. Lublin: RW KUL 1992 s. 30-46.
Szkoła katolicka w XXI wieku. Red. T. Zasępa. Lublin: Wyd. Norbertinum 2003.
Uniwersytety w nauczaniu Jana Pawła II. Red. S. Urbański. T. 2 (1989-1999). Warszawa: Wyd. Instytut Badań Naukowych WSZiP 2000.