Changes of Modern Culture as a Challenge for Religious Education at School
Abstract
The author gives a general discussion of modern changes of culture, stressing especially their social and religious implications; he shows the effect of the changes on education and defines the tasks of religion teaching and generally of religious education that are necessary in the described situation. He ascribes a special significance to the truth as the foundation of both Christian religious education and school education.
References
Bagrowicz J.: Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele. Toruń 2000.
Bajda J.: Młodzież – temat teologiczny. „Ethos” 1993 nr 3.
Bartz B.: Edukacja wielokulturowa jako warunek integracji europejskie. W: Transformacja w edukacji – konieczność, możliwości, realia i nadzieje. Red. E. Podoska-Filipowicz, H. Błażejewski, R. Gerlach. Bydgoszcz 1995.
Dyba K.: Taksonomia celów kształcenia historycznego uczniów szkół średnich. „Chowanna” 1990 z. 1.
Forte B.: Chrześcijaństwo europejskie wobec wyzwań współczesności. W: Kościół w życiu publicznym. Teologia polska i europejska wobec nowych wyzwań. Materiały VII Kongresu Teologów Polskich. T. 1. Lublin 2004.
Gellner E.: Postmodernizm, rozum i religia. Warszawa 1997.
Grzegorczyk A.: Postmodernizm przeciwko prawdzie. „Ethos” 1996 nr 1-2.
Kilpatrick W.K.: Psychologiczne uwiedzenie. Poznań 1997.
Konferencja Episkopatu Polski: Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce. Łowicz 2001.
Kongregacja Nauki Wiary: Instrukcja Libertatis conscientia. Watykan.
Koprowski A.: Odpowiedzialność Kościoła w epoce mediów. „Przegląd Powszechny” 1997 nr sp. 3.
Lauer P.. Seks, narkotyki, hard-rock i co dalej? W: XVIII Międzynarodowy Kongres Rodziny. Warszawa 1994.
Legutko R.: Etyka absolutna i społeczeństwo otwarte. Kraków 1994.
Lynch J.: Polityczna ortodoksja w amerykańskim szkolnictwie wyższym. „Kwartalnik Pedagogiczny” 1992 nr 1.
Maternicki J.: Perspektywiczne cele kształcenia historycznego. „Wiadomości Historyczne” 1992 nr 2.
Mądel K.: New Age: Gnosis rediviva? „Horyzonty Wiary” 1994 nr 1.
Medved M.: Hollywood przeciwko młodym. . W: XVIII Międzynarodowy Kongres Rodziny. Warszawa 1994.
Melosik Z.: Postmodernizm i edukacja. „Kwartalnik Pedagogiczny” 1993 nr 1.
Milerski B.: Religia i nowoczesność. „Społeczeństwo Otwarte” 1996 nr 12.
Mizińska J.: Ponowoczesność a prawo do metafory w refleksji nad kulturą. „Ethos” 1996 nr 1-2.
Nagórny J.: Nadzieja chrześcijańska wobec wyzwań współczesności. W: Nadzieja chrześcijańska a nadzieje ludzkie. Red. J. Nagórny, M. Pokrywka. Lublin 2003.
Nowarski Cz.: Odkrywanie etycznego wymiaru historii w nauczaniu szkolnym. „Wychowawca” 1995 nr 1.
Petry Mroczkowska J.: Autorytet czy autonomia – perspektywa amerykańska. „Ethos” 1997 nr 1.
Petry Mroczkowska J.: Amerykańska wojna kultur. Warszawa 1999.
Potocki A.: Edukacja seksualna młodzieży. „Ateneum Kapłańskie” 1997 z. 527.
Potocki A.: Ludzka płciowość – rodzina – szkoła. Częstochowa 1997.
Pytlak A.: Założenia reformy szkolnej. Warszawa 1994.
Ratzinger J.. Wiara i przyszłość. Kraków 2007.
Riches V.: Handlarze marzeń. W: XVIII Międzynarodowy Kongres Rodziny. Warszawa 1994.
Rubinkiewicz R.: Biblijno-teologiczna wizja nadziei. W: Nadzieja chrześcijańska a nadzieje ludzkie. Red. J. Nagórny, M. Pokrywka. Lublin 2003.
Styczeń T.: Świadek prawdy. W: Czytając „Przekroczyć próg nadziei”. Red. T. Styczeń, Z.J. Zdybicka. Lublin 1995.
Szkudlarek T.: Intelektualizm – edukacja – czas ponowoczesny. W: Odmiany myślenia o edukacji. Red. J. Rutkowiak. Kraków 1995.
Szostek A.. Ewangelizacyjna ekspansja. „Etyka” 1995.
Topolski J.: Rewolucja w filozofii i filozofii historii a powstanie nowej sytuacji dydaktycznej. „Wiadomości Historyczne” 1994 nr 1.
Vitz P.C.: Psychologia jako religia. Warszawa 2002.
Wierzbicki A.: Postmodernizm, czyli kłopoty z moderną. „Ethos” 1996 nr 1-2.