Kwestionariusz Zaangażowania w Diałania Znaczące (KZDZ) B. Goldberg, E. S. Brintnell i J. Goldberga. Adaptacja Polska

  • Agnieszka Bożek Jagiellonian University, Institute of Psychology
  • Aleksandra Tokarz Jagiellonian University, Institute of Psychology
Keywords: zaangażowanie; działania znaczące; Kwestionariusz Zaangażowania w Działania Znaczące

Abstract

Badania miały na celu określenie właściwości psychometrycznych polskiej wersji Engagement in Meaningful Activities Scale (EMAS) B. Goldberg, E. S. Brintnell, J. Goldberga, która służy do pomiaru zaangażowania w działania znaczące, rozumiane jako aktywności, które służą celowi istotnemu z perspektywy osobistej lub kulturowej. Przedstawiono definicję kluczowych pojęć, dotychczasowe badania związane z kwestionariuszem oraz wstępne wyniki polskie. Osobami badanymi byli: pracownicy instytucji kultury, stowarzyszeń zajmujących się pomocą innym ludziom, korporacji oraz nauczyciele szkół specjalnych i gimnazjów; łącznie 237 osób. Wyniki wskazują na wysoką rzetelność narzędzia (α = 0,88), na związki między zaangażowaniem w działania znaczące a zmiennymi takimi, jak znaczenie pracy (r = 0,65) i satysfakcja z pracy (r = 0,65) oraz na różnice w zaangażowaniu w działania znaczące u osób wykonujących odmienne zawody.

References

Brzeziński, J. (2006). Metodologia badań psychologicznych [The methodology of psychological research]. Warsaw, Poland: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Central Statistical Office of Poland, GUS (2014). Kobiety i mężczyźni na rynku pracy [Women and men in the labor market]. Warsaw, Poland: Central Statistical Office of Poland. Retrieved from: file:///C:/Users/Agnieszka/Downloads/pw_kobiety_i_mezczyzni_na_rynku_pracy.pdf
Clark, F., Parham, D., Carlson, M. E., Frank, G., Jackson, J., Pierce, D., Wolfe, R. J., & Zemke, R. (1991). Occupational science: Academic innovation in the service of occupational therapy’s future. American Journalof Occupational Therapy, 45, 300-310.
Czerw, A., & Czarnota-Bojarska, J. (2016). Dopasowanie człowiek – środowisko i postawa wobec pracy jako motywatory zachowań organizacyjnych [Man–environment fit and attitude towards work as motivators of organizational behaviors]. Psychologia Społeczna, 1(36), 8-19.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78.
Dutra, S. T., Eakman, A. M., & Shelly, C. L. (2016).Psychosocial characteristics of student veterans with service-related disabilities: Implications for further research and occupational therapy involvement. Occupational Therapy in Mental Health, 32(2), 146-166.
Eakman, A. M. (2011). Convergent validity of the Engagement in Meaningful Activities Survey in a college sample. OTJR: Occupation, Participation and Health, 31(1), 23-32.
Eakman, A. M., Carlson M. E., & Clark F. A. (2010). Factor structure, reliability, and convergent validity of the Engagement in Meaningful Activities Survey for older adults. Occupation, Participation and Health, 30(3), 111-121.
Fernandez-Ballesteros, R., Zammarron, M. D., & Ruiz, M. A. (2001). The contribution of socio-demographic and psychosocial factors to life satisfaction. Aging and Society, 21, 25-43.
Frankl, V. (1959/2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu [Man’s search for meaning]. Warsaw, Poland: Czarna Owca.
Goldberg, B., Brintnell, E. S., & Goldberg J. (2002). The relationship between engagement in meaningful activities and quality of life in persons disabled by mental illness. Occupational Therapy in Mental Health, 18(2), 17-44.
Hackman, J. R., & Oldham, G. R. (1975). Development of job diagnostic survey. Journal of Applied Psychology, 60, 159-170.
Juczyński, Z. (2009). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia [Measurement instruments in health promotion and psychology]. Warsaw, Poland: Psychological Test Laboratory of the Polish Psychological Association.
Klamut, R. (2012). Typy struktury sensu życia a treści celów wybieranych do realizacji [Types of the structure of meaning in life and the contents of goals chosen for pursuit]. Roczniki Psychologiczne, 15(4), 139-158.
Lawford, H. L., & Ramey, H. L. (2015). “Now I know I can make a difference”: Generativity and activity engagement as predictors of meaning making in adolescents and emerging adults. Developmental Psychology, 51(10), 1395-1406.
Lawton, M. P. (1993). Meanings of activity. In J. R. Kelly (Eds.), Activity and aging: Staying involved in later life (pp. 25-39). Newbury Park, CA: Sage Publications.
Mahoney, J. L., Larson, R. W., Eccles, J. S., & Lord, H. (2005). Organized activities as developmental contexts for children and adolescents. In J. L. Mahoney, R. W. Larson, & J. S. Eccles (Eds.), Organized activities ascontexts for development: Extracurricular activities, after- -school and community program (pp. 3-22). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Małopolska, E. (2015). Strategie pracy emocjonalnej u telemarketerów i operatorów telefonu alarmowego a cechy temperamentu i znaczenie pracy oraz jej właściwości [Strategies of emotional work in telemarketers and emergency phone operators as related to temperamental traits as well as the meaning and characteristics of work]. (Unpublished master’s thesis, written under the supervision of A. Tokarz). The Jagiellonian University, Cracow, Poland.
May, D. R., Gilson, R. L., & Harter, L.M. (2004). The psychological conditions of meaningfulness, safety, and availability and the engagement of the human spirit at work. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 77, 11-37.
Mądrzycki, T. (2002). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany [Personality as a system creating and implementing plans]. Gdańsk: University of Gdańsk Press.
McClelland, D. C. (1986). Human motivation. Glenview: Scott, Foresman and Co.
Meesters, J. (2009). The meaning of activities in the dwelling and residential environment. Amsterdam: IOS Press.
Michaelson, C., Pratt, M. G., Grant, A M., & Dunn, C. P. (2014). Meaningful work: Connecting business ethics and organization studies. Journal of Business Ethics, 121, 77-90.
Pushkar, D., Arbuckle, T., Conway, M., Chaikelson, J., & Maag, U. (1997). Everyday activity parameters and competence in older adults. Psychology and Aging, 14, 600-609.
Richardson, J. C., Moore, A. J., Bernard, M., Jordan, K. P., & Sim, J. (2015). Living well with chronic pain in later life: The role and meaning of activity and involvement. Activities, Adaptation & Aging, 39, 200-213.
Rosso, B. D., Dekas, K. H., & Wrzesniewski, A. (2010). On the meaning of work: A theoretical integration and review. Research in Organizational Behavior, 30, 91-127.
Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi-sample study. Journal of Organizational Behavior, 25, 293-315.
Soane, E., Schantz, A., Alfes, K., Truss, C., Rees, C., & Gatenby, M. (2013). The association of meaningfulness, well-being, and engagement with absenteeism: A moderated mediation model. Human Resource Management, 52, 441-456.
Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 38(5), 1442-1465.
Tokarz A., & Trzebińska, M., (2012). Współdziałanie w przedsiębiorstwie jako własność synergiczna – rola informacji zwrotnej [Cooperation in the enterprise as a synergic property]. In Z. Uchnast (Ed.), Synergia a dobro wspólne. Wybrane zagadnienia z psychologii kierowania [Synergy and the common good: Selected issues of management psychology] (pp. 197-204). Lublin: Scientific Society of the Catholic University of Lublin.
Wrzesniewski, A. (2003). Finding positive meaning in work. In K. S. Cameron, J. E. Dutton, & R. E. Quinn (Eds.), Positive organizational scholarship (pp. 296-308). San Francisco: Berrett-Koehler.
Wrzesniewski, A., McCoulay, C., Rozin, P., & Schwartz, B. (1997). Jobs, career, and calling: People’s relations to their work. Journal of Research in Personality, 33, 21-33.
Yeoman, R. (2014). Conceptualising meaningful work as a fundamental human need. Journal of Business Ethics, 125, 235-251.
Yerxa, E. J. (1998). Health and the human spirit for occupation. The American Journal of Occupational Therapy, 52, 412-418.
Zalewska, A. M. (2003). Skala Satysfakcji z Pracy – pomiar poznawczego aspektu ogólnego zadowolenia z pracy [Work Satisfaction Scale – The measurement of the cognitive aspect of general satisfaction with work]. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 7, 49-61.
Zeidler, W. (2011). Zadowolenie z życia: inspiracje i próba konceptualizacji [Satisfaction with life: Inspirations and an attempt at conceptualization]. Przegląd Psychologiczny, 54(4), 323-342.
Życińska, J., & Januszek, M. (2011). Test Sensu Życia (Purpose in Life Test, PIL) J. C. Crumbaugha i L.T. Maholicka: analiza psychometryczna [Purpose in Life Test (PIL) by J. C. Crumbaugh and L. T. Maholick: A psychometric analysis]. Czasopismo Psychologiczne, 17(1), 133-141.
Published
2019-04-08
Section
Articles