Scientific and social challenges for clinical psychology
Abstract
The article is an attempt to reflect on the current tasks faced by clinical psychology as a field of science and practice. These tasks stem from the constant need to improve the scientific level of this discipline and to solve problems connected with intensive social changes. We have considered the issues of globalization and the challenges it implies for clinical psychology, presenting selected theories of globalization and the patterns of reaction to these changes. We see evidence-based practice in psychology as a reflection of these transformations in science and clinical practice. In the article, we discuss the positive influence of this approach on the improvement of assessment practice standards and psychotherapy effectiveness, drawing attention to some negative consequences of universalization, particularly those that threaten human agency. Addressing and responding to these challenges requires close cooperation of researchers and practitioners, which was called for at the 1st National Clinical Psychology Conference in 2014.
References
APA, American Psychological Association Presidential Task Force on Evidence-Based Practice (2006). Evidence-based practice in psychology. American Psychologist, 61, 271-285.
Antony, M. M. i Rowa, K. (2005). Evidence-based assessment of anxiety disorders in adults. Psychological Assessment, 17(3), 256-266. DOI: 10.1037/1040-3590.17.3.256
Bandura, A. (2001). The changing face of psychology et the dawning of a globalization era. Canadian Psychology, 42(1), 12-24.
Bandura, A. (2002). Social cognitive psychology in cultural context. Applied Psychology: An International Review, 51(2), 269-290.
Barlow, D. H. i Carl, J. R. (2014). The future of clinical psychology: Promises, perspectives, and predictions. W: D. H. Barlow (red.), The Oxford handbook of clinical psychology (s. 899-929). New York: Oxford University Press.
Brzeziński, J. (2014a). Czy warto (trzeba) dyskutować o różnych aspektach uprawiania psychologii w Polsce?, 17(3), 615-645.
Brzeziński, J. (2014b). O tym, co ważne, gdy myślimy o psychologii w Polsce. Roczniki Psychologiczne, 17(3), 475-515.
Brzeziński, J. (2014c). Po co psychologia? Referat wygłoszony na XXXV Zjeździe Naukowym PTP, Bydgoszcz.
Brzeziński, J. M. i Kowalik, S. (2000). Diagnoza kliniczna w kontekście praktyki społecznej. W: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna (wyd. 4, s. 187-212). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Cierpiałkowska, L. i Sęk, H. (2015). Wyzwania dla psychologii klinicznej w XXI wieku. Nauka, 2, 69-86.
Cierpiałkowska, L. i Soroko, E. (2014). Zaburzenia osobowości w modelach medycznych i psychologii różnic indywidualnych. W: L. Cierpiałkowska i E. Soroko (red.), Zaburzenia osobowości. Problemy diagnozy klinicznej (s. 15-34). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Cierpiałkowska, L. i Soroko, E. (2015). Oblicza doświadczenia zawodowego w diagnozie klinicznej. Komentarz do Trzebińska i Filipiak (2015). Roczniki Psychologiczne, 18(1), 97-102.
Cooper, M. (2010). Efektywność psychoterapii i poradnictwa psychologicznego. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.
Dozois, D. J. A. (2013). Psychological treatments: Putting evidence into practice and practice into evidence. Canadian Psychology, 54(1), 1-11.
Dozois, D. J. A., Mikail, S. F., Alden, L. E., Bieling, P. J., Bourgon, G. [i in.] (2014). The CPA Presidential Task Force on evidence-based practice of psychological treatments. Canadian Psychology, 55(3), 153-160.
Duncan, B. L. (2002). The legacy of Saul Rosenzweig: The profundity of the dodo bird. Journal of Psychotherapy Integration, 12(1), 32-57. DOI: 10.1037/1053-0479.12.1.32
Fernández-Ballesteros, R., De Bruyn, E. E., Godoy, A., Hornke, L. E. [i in.] (2001). Guidelines for the Assessment Process (GAP): A proposal for discussion. European Journal of Psychological Assessment, 17(3), 187-200.
Friedman, T. L. (2000). The Lexus and the olive tree: Understanding globalization. New York: Anchor.
Garb, H. N. (2010). The social psychology of clinical judgment. W: J. E. Maddux i J. P. Tagney (red.), Social psychological fundations of clinical psychology (s. 297-311). New York: Guilford Publications, Inc.
Groenier, M., Pieters, J. M., Hulshof, C. D., Wilhelm, P. i Witteman, C. L. M. (2008). Psychologists’ judgements of diagnostic activities: Deviations from a theoretical model. Clinical Psychology and Psychotherapy, 15(4), 256-265. DOI: 10.1002/cpp.587
Groenier, M., Pieters, J. M., Witteman, C. L. M. i Lehmann S. R. S. (2013). The effect of client case complexity on clinical decision making. European Journal of Psychological Assessment, www.hogrefe.com/journals/ejpa. DOI: 10.1027/1015-5759/a000184
Grzelak, J. (2014). Psychologia polska, czy świata? Roczniki Psychologiczne, 17(3), 533-551.
Hunsley, J. i Mash, E. J. (2005). Introduction to the special section on developing guidelines for the evidence-based assessment (EBA) of adult disorders. Psychological Assessment, 17(3), 251-255.
iCAT, http://sites.google.com/site/icd11revision/home/icat
Ingram, B. L. (2006). Clinical case formulations. Matching the integrative treatment plan to the client. New Jersey: John Wiley & Sons.
Kowalik, S. (2015a). Globalizacja jako kontekst funkcjonowania psychologicznego ludzi. Nauka, 1, 7-39.
Kowalik, S. (2015b). Uśpione społeczeństwo. Szkice z psychologii globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Lambert, M. J. i Ogles, B. M. (2004). The efficacy and effectiveness of psychotherapy. W: M. J. Lambert (red.), Bergin and Garfield’s handbook of psychotherapy and behavior change (5 wyd., s. 139-193). New York: Wiley.
Lewicki, A. (1969). Psychologia kliniczna w zarysie. W: A. Lewicki (red.), Psychologia kliniczna (wyd. 4, s. 10-155). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Lewin, K. (1997). Resolving social conflicts and fidel theory in social science. Washington: Wydawnictwo APA.
Lichner Ingram, B. (2011). Clinical case formulations matching the Integrative Treatment Plan to the Client (2 wyd.). New Jersey: Wiley.
Lipsey, M. W. i Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. Thousand Oaks, CA: Sage. Applied Social Research Methods Series, t. 49.
Łoś, Z. i Senejko, A. (2013). Doświadczenie globalizacji diagnozowane Kwestionariuszem Świat––Ja a style tożsamości młodzieży. W: M. Straś-Romanowska (red.), Drogi rozwoju psychologii wrocławskiej (s. 267-291). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Łukaszewski, W. (2014). O czym myślimy, a o czym nie myślimy? Roczniki Psychologiczne, 17(3), 565-580.
Maisto, S. A., Connors, G. J. i Dearing, R. L. (2007). Alcohol use disorders. Advances in psychotherapy – evidence-based practice. Cambridge, MA: Hogrefe & Publishing GmbH.
Michie, S., Johnston, M., Abraham, C., Lawton, R., Parker, D. i Walker, A. (2005). Making psychological theory useful for implementing evidence based practice: A consensus approach. Qual Saf Health Care, 14(1), 26-33.
Miller, J. D., Few, L. R. Lynam, D. R. i MacKillop, J. (2015). Pathological personality traits can capture DSM-IV personality disorder types. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 6(1), 32-40.
Nathan, P. E., Stuart, S. P. i Dolan, S. L. (2000). Research on psychotherapy efficacy and effectiveness: Between Scylla and Charybdis? Psychological Bulletin, 126(6), 964-981.
Nieman, M. C. (2011). Shocks and turbulence: Globalization and the occurence of civil war. International Interactions, 37(3), 263-292.
Oleszkowicz, A. i Senejko, A. (2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Oleś, P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Paluchowski, W. J. (2001). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Paluchowski, W. J. (2010). Diagnoza oparta na dowodach empirycznych – czy potrzebny jest „polski Buros”? Roczniki Psychologiczne, 13(2), 7-27.
Rzepiński, T. (2013). Wyjaśnienie i rewizja wiedzy w medycynie. Od modeli eksperymentalnych do badań klinicznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Salzman, M. B. (2001). Globalization, culture and anxiety: Perspectives and predictions form terror management theory. Journal of Social Distress and Homelesness, 10(4), 337-352.
Sęk, H. (2000). Psychologia kliniczna jako dyscyplina. W: J. Strelau (red.), Podręcznik akademicki (t. 3, s. 555-560). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Soroko, E. (2016). Metody stosowane w psychologicznej diagnozie klinicznej. W: L. Cierpiałkowska i H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Spengler, P. M. i Pilipis, L. A. (2015). A comprehensive meta-reanalysis of the robustness of the experience-accuracy effect in clinical judgment. Journal of Counseling Psychology, http://dx.doi.org/10.1037
Spengler, P. M., White, M. J., Agisdoltis, S., Maugherman, A. S., Anderson, L. A. [i in.] (2009). Meta-analysis of clinical judment project: Effects of experience on judment occuracy. The Counseling Psychologists, 37(3), 350-399.
Speroff, T., Sinnott, P. L., Marx, B., Owe, R. R., Jackson, J. C. [i in.] (2012). Impact of evidence--based standardized assessment on the disability clinical interview for diagnosis of service--connected PTSD: A Cluster-Randomized Trial. Journal of Traumatic Stress, 25(6), 607-615.
Spring, B. (2007). Evidence-based practice in clinical psychology: What it is, why it matters. What you need to know. Journal of Clinical Psychology, 63(7), 611-631.
Standing, G. (2014). Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szymańska, A., Dobrenko, K., Grzesiuk, L., Krawczyk, K., Styła, R. [i in.] (2014). Kategorie pacjentów, z jakimi pracują polscy terapeuci, a stosowane wobec tych pacjentów metody pracy psychoterapeutycznej. Referat wygłoszony na I Krajowej Konferencji Psychologii Klinicznej, Poznań.
Stypuła, A. (2012). Kultura a choroba psychiczna. Kraków: Wydawnictwo Nomos.
Trull, T. J. i Prinstein, M. J. (2013). Clinical psychology. Belmont: Wadsworth, Cengage Learning.
Tufekcioglu, S. i Muran, J. C. (2015). Case formulation and the therapeutic relationship: The role of therapist self-reflection and self-revelation. Journal of Clinical Psychology. DOI: 10.1002/jclp.22183
Widiger, T. A. i Samuel, D. B. (2009). Evidence-based assessment of personality disorders. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 5(1), 3-17.
World Health Organization (1997). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków–Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”.
Wosińska, W. (2007). Oblicza globalizacji. Sopot: Smak Słowa.
Youngstrom, E. A., Choukas-Bradley, S., Calhoun, C. D. i Jensen-Doss, A. (2014). Clinical guide to the evidence-based assessment approach to diagnosis and treatment. Cognitive and Behavioral Practice, http://dx.doi.org/10.1016/j.cbpra.2013.12.05
Copyright (c) 2016 Roczniki Psychologiczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.