Co mierzą narzędzia psychometryczne stosowane w Polsce do diagnozy predyspozycji kierowców? Doniesienie z badań
Abstract
Poziom bezpieczeństwa kierowców drogowych wymaga poprawy mechanizmu doboru kandydatów na kierowców zawodowych. Do tej pory powszechną praktyką jest dopasowywanie narzędzi diagnostycznych do konstruktów teoretycznych opisujących cechy i umiejętności uważane za przydatne w ruchu drogowym. W naszym podejściu zdecydowaliśmy się na podejście komplementarne i analizowaliśmy, co naprawdę zmierzą metody stosowane przez praktyków polskiej psychologii transportu i jakie odpowiadają im konstrukty teoretyczne. Uzyskane wyniki są traktowane jako pierwszy krok w kierunku określenia trafności prognostycznej narzędzi psychometrycznych. Analizy opierają się na wynikach badań testowych 300 kierowców zawodowych, mężczyzn w wieku 21-65 lat. W próbie byli reprezentowani w równej liczbie przedstawiciele sześciu grup: uczestnicy kolizji; uczestnicy wypadku, sprawcy kolizji, sprawcy wypadku, zatrzymani pod wpływem alkoholu oraz tacy, którzy nigdy nie uczestniczyli w żadnej w powyższych sytuacji. Analizie poddano 27 wskaźników, wyodrębnionych z dziewięciu narzędzi diagnostycznych powszechnie stosowanych przez psychologów transportu w Polsce. Przeprowadzono eksploracyjną analizę czynnikową, aby znaleźć ukrytą strukturę tych narzędzi. Kryterium Kaisera pozwoliło nam zidentyfikować rozwiązanie 8-czynnikowe jako optymalne. Uzyskane czynniki to: uwaga, dokładność spostrzegania wzrokowego, czujność umysłowa, wspólnotowość, sprawność reakcji i podejmowania decyzji, zdolności umysłowe (indukcja logiczna i dostrzeganie analogii), sprawczość, wrażliwość na aprobatę społeczną.
References
Abele, A. E. i Wojciszke, B. (2007). Agency and communion from the perspective of self versus others. Journal of Personality and Social Psychology, 93(5), 751-763.
Bąk, J. (2003). Wypadki drogowe a kształcenie młodych kierowców. Warszawa: Instytut Transportu Samochodowego.
Biela, A., Kamiński, L., Manek, A., Pietraszkiewicz, H., Sienkiewicz, Z. i Szumielewicz, J. (1992). Kwestionariusz lubelski Analizy Stanowiska Pracy. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Biela-Warenica, M. (2012). Psychologiczne uwarunkowania zachowań ryzykownych kierowców zawodowych. Niepublikowana praca doktorska, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin.
Cattell, R. B. (1946). The description and measurement of personality. New York: Harcourt, Brace and World.
Clare, S. i Robertson, I. T. (2005). A meta-analytic review of the Big Five personality factors and accident involvement in occupational and non-occupational settings. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 78(3), 355-376.
Jaworowska, A. (2011). EPQ-R – Kwestionariusz Osobowości Eysencka EPQ-R, Kwestionariusz Osobowości Eysencka w Wersji Skróconej EPQ-R(S).Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Jaworowska, A. i Szustrowa, T. (2000). TMS-K – Test Matryc Ravena w Wersji Standard – forma klasyczna. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Horn, J. L. i Cattell, R. B. (1966). Refinement and test of the theory of fluid and crystallized intelligence. Journal of Educational Psychology, 57(5), 253-270.
Łuczak, A. (2001). Wymagania psychologiczne w doborze osób do zawodów trudnych i niebezpiecznych. Warszawa: Centralny Instytut Ochrony Pracy.
Łuczak, A. i Najmiec, A. (2009). Badania sprawności psychofizycznej kierowców wypadkowych i bezwypadkowych w aspekcie prewencji wypadkowej i zwiększania kultury bezpieczeństwa w transporcie drogowym. Warszawa: CIOP.
Markowski, A. (2014). Szkolenie kierowców. Edukacja psychologiczna kierowców a bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Zaczerpnięte 27 marca 2014. Strona internetowa: http://www.grupaimage.com.pl/obserwator/ocenianietlonaukowe_3.html
Münsterberg, H. (1913). Psychology and industrial efficiency. Boston, MA: Houghton Mifflin.
Najmiec, A. (2008). Kultura bezpieczeństwa i psychologiczne uwarunkowania sprawności kierowcy – wybrane zagadnienia. Bezpieczeństwo Pracy: Nauka i Praktyka, 7-8, 10-13.
Nordfjærn, T. i Rundmo, T. (2013). Road traffic safety beliefs and driver behaviors among personality subtypes of drivers in the Norwegian population. Traffic Injury Prevention, 14(7),690-696.
Oltedal, S. i Rundmo, T. (2006). The effects of personality and gender on risky driving behaviour and accident involvement. Safety Science, 44(7), 621-628.
Ozkan, T., Lajunen, T. i Summala, H. (2006). Driver Behaviour Questionnaire: A follow-up study. Accident Analysis & Prevention, 38(2), 386-395.
Saucier, G., Thalmayer, A. G., Payne, D. L., Carlson, R., Sanogo, L., Ole-Kotikash, L., Church, A. T., Katigbak, M. S., Somer, O., Szarota, P., Szirmák, Z. i Zhou, X. (2014). A basic bivariate structure of personality attributes evident across nine languages. Journal of Personality, 82(1), 1-14.
Sommer, M., Herle, M., Hausler, J., Risser, R., Schutzhofer, B. i Chaloupka, Ch. (2008). Cognitive and personality determinants of fitness to drive. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 11(5), 362-375.
Spearman, C. (1927). The abilities of man: Their nature and measurement. New York: Macmillan.
Symon, E. (2013). Wypadki drogowe w Polsce. Warszawa: Biuro Ruchu Drogowego Zespół Profilaktyki i Analiz Komendy Głównej Policji.
Sundström, A. (2008). Self-assessment of driving skill – A review from a measurement perspective. Transportation Research part F, 11(1), 1-9.
Widerszal-Bazyl, M., Cieślak, R., Derlicka, M., Kurkus-Rozowska, B., Łuczak, A., Martyka, J., Najmiec, A., Nowak, K., Tausz, K. i Żołnierczyk-Zreda, D. (1998). Przewodnik po zawodach (t. I-VI). Warszawa: Krajowy Urząd Pracy–Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej.
Wontorczyk, A. (2011). Niebezpieczne zachowanie kierowców. Psychologiczny model regulacji zachowań w ruchu drogowym. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Zawadzki, B., Strelau, J., Szczepaniak, P. i Śliwińska, M. (1998). Inwentarz Osobowości NEO-FFI Costy i McCrae. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Copyright (c) 2015 Roczniki Psychologiczne
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.